torstai 4. toukokuuta 2023

4.5. torstai takaisin Haniaan

Nyt ennen klo 8:aa  on jo meri tyynempi ja aurinko lämmittää mukavasti. Ei tee silti mieleni uimaan kun olen jo kaikki uimavarusteetkin pakannut.

Luen ja kirjoittelen tämän aamun. Tuntuu, että tämän paikan putiikkien kiertelykin jo riittää.
Kuvassa näkyy tyynempi meri ja sitä kujaa, mistä pujahdimme naapuribaariin.

Siellä istuimme myös eilen illalla kalastajien ja hyvin ruokittujen kissojen kanssa. Tarjolla hortaa, monenlaista kalaruokaa ja esim. Γαρίδες Σαγανάκι =  katkarapusaganakia. Hyvien ruokien löytyminen ei todellakaan ole paikan kauniista ja tyylikkäästä ulkonäöstä riippuvainen!

Kuumana kesäpäivänä täällä varmaan viihtyisi pitkäänkin. Tämä lyhyt aika oli nyt sopiva. Tutustuin vähän Paleochoraan.

Bussi lähtee klo 11 aikoihin. Olisi kiva nähdä kukkaloistoa matkalla ja paras paikka olisi etupenkki, jossa ikkunalasien heijastukset eivät sotke näkymiä. Toiveajattelua toki...

Nyt tutkimaan 3:a Kreikkablogia. Hei taas.

Jatkuu iltapäivällä Haniasta: arvelinkin, että bussin etupenkkiin en pääse. Saksaa puhuvat ne paikat saivat. Toiselta riviltä käytäväpaikalta näki melko hyvin eikä nyt ollut niitä heijastusia. 2 tuntia kesti matka. Kuski soitti sitä tylsintä kreetalaista höpötysmusiikkia! Sen nimeä en muista, mutta ei se sentään räppiä ole.

Matkalla jo alkoi sade, jota kesti n. 3 tuntia. Kävelimme bussiasemalta tälle kadulle. Hotellin nimi on Smaragdi. Edullinen, siisti ja vaatimaton.

Avaimet ulkoseinän lokerossa jne. En tarvitse parveketta nukkuessani 1 yön. Tässä näkymä ikkunastani. Reissuystävällä on parveke kadun suuntaan.

Ihan kivat värit

Söpö "keittiö" tuo musta on jääkaappi ja hyllyllä on kahvinkeitin ja voileipägrilli. Astiat yhdessä kasassa. Hyvin kelpaa!

Menimme syömään siihen tavernaan, jota jo aiemmin mietin.  Uusia pettymyksiä sielläkin, kun listanmukaisia ruokia ei ollutkaan. Toki tajuan, että ei montaa eri ruokaa pysty pieni taverna joka päivä valmistamaan! Olisin halunnut  kanistifadoa tai juvetsia tai mosxari kokkinistoa. Otin saganakin. No, ei kyllä ollut nälkäkään, enkä sitä kokonaan syönyt. Tai ehkä se nälkä vaan häipyi?! Syytä olisikin kyllä pudottaa painoa!

Kujia taas kuljimme, sade vähän harmitti ja tavernan märän tuolin kastelema persusta.

Tästä oikealla oli se taverna.

Tämä:

Täällä on monta hotellia näillä kujilla.

Rannassa:

Ihmiset ryntäsivät tässä laiturille katsomaan, kun kalaravintolan miehet saivat pyydystettyä jonkin ison tähden mallisen mereneläimen. Milla sanoo, että se oli suuri mustekala.
Sade alkoi uudelleen. Luonto ja kreetalaiset kiittävät.
Aamulla pitää ennen klo 05 lähteä taksilla lentokentälle. Tuskin valvomme myöhään.
Klo 20 aikaan kurkkasin Millan parveketta ja huonetta ennen kuin lähdimme syömään.

Samaa vaatimatonta keittonurkkausta täälläkin.
Etsimme tavernaa. Valitsimme paikan nimeltä Tamam.
Boureki minulle. Söin alle puolet.
Millalla täytetty grillattu kalamari. Annokseen kuului myös favaa ja toista tahnaa tms. Ei ollut siis sellainen yllätys kuin se minun nakkisoosini!

Värikästä maisemaa etsiessämme tavernaa. On vielä valoisaa ja sade on tauonnut ja ilma lämmennyt.
Se Ta Mam oli todella täynnä ja pöytiä oli monta varattuina, laput merkkinä siitä. Muuten kiva paikka, mutta siellä oli hirveä melu! Radio ihan turhaan päällä, ihmiset huusivat toisilleen kun piti jotain sanoa! Pieni n. 1-vuotiaskin siinä melussa. Miten henkilökunta voi jaksaa siinä melussa!? Tarjoilijoita oli monta ja he olivat nopeita ja tehokkaita.
Huoneisiin tulimme jo klo 21.30. Herätys on klo 04.00. Taksi on tilattu.