lauantai 28. syyskuuta 2019

Lauantai, retki Miloksen puolelle

Tänään lähdemme lautalla Polonniaan.
Kävelimme alas lauttarantaan ja kun istuimme varjossa lautan lähtöä odotellen, tuli saaren bussi siihen viereen. Saimme selville, että sunnuntaina sillä pääsemme kätevästi laukkuinemme laivalaiturillle. Hyvä, nyt on se ongelma ratkennut!
Polonnian puolella oli kaunis, rauhallinen tunnelma.

Apteekista Milla löysi toivomaansa hiusnaamiota. Kuljimme hiljalleen ystävien käyttämälle  tutulle hotellille. Se sijaitsee rauhallisella rannalla ja on aivan ihana. Saimme nähdä  3 talon huoneista, ynteiskeittiön ja sviitinkin. Mielessämme jo Millan kanssa valitsimme lempihuoneemme. Minulle vanhanaikaisella vaatekaapilla yms. Millalle betonilokerot vaatteita varten ja kolho kivinen lavuaari Wc: ssä! Minusta ne ovat rumia! Hyvä, että on vaihtoehtoja!
Saimme sitten ehdottaa, mitä paikkoja haluamme Miloksella nähdä. Kun kuulin, että Klimassa on nyt 4 vuoden jälkeen avattu tavernoita, ehdotin lounasta siellä. Tällainen on Klima

Kyllä oli jännittävä ja hauska ajelu Tripitin kautta tuonne alas! Kapeat tiet, autoja tuli monta vastaan ja jännitys siitä, onko siellä alhaalla parkkipaikkoja kun viimeksi oli yksi vapaa ja sekin paikallisen vihaisen papin ikioma! Nyt oli entiselle pellolle ilmestynyt suuret pihat ja tavernarakennuksia. Tilaa oli sopivasti näin lauantaina päiväaikaan. Menimme tavernaan lounaalle:
Kuvassa Arja ja Erik. Ruokalista oli englanniksi ja siksi sekoilin! Kysyin heti istuuduttuani, että onhan teillä juvetsia. Tietysti, oli vastaus. Se, mikä minulle tuotiin, oli katkarapujuvetsia. Moisesta en ole ennen kuullutkaan enkä sitä huolinut! Hyi minua! Sain sitten moshari kokkiniston, mikä mielestäni on suunnilleen lihaltaan kuin juvetsikin. Tietty toiset olivat jo ruokailleet, kun minun annokseni tuotiin.
Katselimme noita venevajoja. Sellaisen yläkerran majapaikka maksaa kuulemma 300 €/ yö! En taida valita!
Muutenkin Milos on muuttunut paljon siitä ,mitä se oli 04/2015 kun 2. kertaa yksin reissaten saarella asustelin Adamaksessa. 3. kertahan oli 06/ 2018 Millan kanssa.
Silloin 4 vuotta sitten Arja ja Erik kuljettivat minua useana huhtikuun alun päivänä eri puolille ihanan vihreää kukkien täyttämää saarta ja sen siistejä ( talkoilla siivottuja) rantoja! Oli aivan ihanaa ja rauhallista ja avaraa. Nyt on turismi täyttämässä koko saarta, autoja jo joka paikassa liikaa ja vaikeuksia löytää parkkitilaa.
Kliman jälkeen päätimme lähteä Polonnian rauhalliselle rannalle tavernaan  lähelle pientä kirkkoa loppuajaksi koska lautta takaisin Kimolokselle lähti klo 16.30.
Naapuripöytään tuli iso ryhmä uimaleiriläisiä. He uivat pitkiä matkoja, jopa 5 km eri päivinä. Hurjaa! Heistä oli juttu netissäkin.

Olipa kiva retkipäivä Miloksella!
Kuuma päivä oli edelleen ja kiipeäminen ylös hotellille tuntui todella rankalta vaihtoehdolta. Taksia kuulemma ei vieläkään ollut! Kun joitakin autoja ajoi ohitsemme, nostin peukalon pystyyn. Ihanaa, paikallinen rouva otti meidät autonsa kyytiin ja vei hotellin pihaan asti. Puhelin kaikkea mahdollista, mitä kreikaksi osaan ja matka sujui rattoisasti. Rouva ei huolinut 5 €, jota tarjosin. Enkeli!
Vasta klo 20.30 lähdimme gyrokset syömään. Tässä osassa Choraa emme olleetkaan nyt tällä reissulla kulkeneet ennen. Siellä näkyi edellisen Kimolos-reissun kuvistani tuttuja paikkoja Oli joitakin tavernoita ja baareja, mutta asiakkaita vailla. Gyrospaikka oli ihan täynnä ja odottelimme jonkin aikaa  vapaata pöytää. 2,70 € oli hinta ja esim. roseviinilasillinen 2 €. Nyt en ottanut kuvia sieltä.
Kotimatkalla kuului ablodeja aukiolta. Sinne!
Ryhmä soittajia ja laulajia esiintyi. Johtajamies oli kotoisin Naxoksen Apeiranthoksesta. Pian ryhmä alkoi tanssia! Voi, miten nautin  tansseja seuratessa. Osaa niistä olen itsekin tanssinut Turussa vuosien aikana.  Mukaan en kuitenkaan mennyt eikä kyllä moni muukaan yleisöstä. Se oli kiva yllätys, juuri tuosta tykkään niin!