maanantai 28. syyskuuta 2020

Paros ma 28.9.

Avasin ennen klo 07 terassini oven vähän raolleen jotta kuulen jos Milla huhuilee  naapurista noustuaan aamu-uinnilleen. Pian kuului pehmeä tömähdys. Pullero-kissa työnsi oven auki ja tuli tekemään tupatarkastuksen kiertäen huoneeni häntä pystyssä. Ei se kuitenkaan viereeni sänkyyn hypännyt.

Tänään aiomme lähteä Marpissan kylään lounasaikaan. Siellä viime kerralla 3.10.2019 tapasimme mukavan rouvan, joka piti tavernaa kylän sydämessä. Toivomme, että taverna olisi nytkin auki. Rouvalla riitti niin paljon juteltavaa ja hän puhui niin selvästi, että minäkin ymmärsin paljon. Olisipa mukavaa tavata hänet taas!

Seuraavaksi kävelisimme merenrantaan Piso Livadin kylään tai menisimme bussilla tai taksilla Drioksen kylään.

Kuviani Marpissasta n.  vuosi sitten:

Kiirettä ei ole mihinkään ja vanhankaupungin kujillakin aiomme ennen retkeämme kuljeskella.

Eilen ostin kaupasta aamukahvitarvikkeet joten kahvin laitan nyt ensin tekeille. Vähän on huoneen pistorasioissa säätämistä kun ei tämä mikään luxushotelli 30 €:n hintaan tietenkään ole! Mukanani aina on  kuitenkin 3-osainen jatkojohto, joten kyllä selviän.

Nyt liikkeelle!

Leipomossa satamassa  nautin aamiaiseksi isoa kinkkupiirakkaa ihmisvilinää seuraten. Oli paljon ihmisiä menossa Blue Starin isoon laivaan. Kiertelimme kujilla eri kaupoissa ja kun piti wc löytää, jäimme limsalle tähän

Tässä osassa vanhaa kaupunkia ei ollutkaan niin puhdasta kuin sataman päässä. Putiikeissa paljon alennusmyyntejä nyt. Onpa monenkirjavia mekkoja myynnissä. Monet mielestäni navettamekkoja, sorry!

Itselleni en halua edes etsiä ostettavaa kun entisetkin kotona käyttämättä.  "Kutistuneet oudosti henkareissaan" talven, kevään ja kesän aikana!

Bussilla ajoimme Lefkeksen kautta Marpissaan. Kyllä siellä remontoitavaa riittää, mutta näkyi kyllä remonttimiehiä töissäänkin.

Se taverna  tuolla plataanipuun alla oli onneksemme auki.

Rouva itse oli paikalla ja jutteli hetken kanssamme, mutta poistui sitten puhelimeen tms.  Nuori mies tarjoili meille.

Ensin maukasta  favaa ja horiatiki

Sitten vielä moussaka yhteiseksi. Se sataman kinkkupiirakka oli tyhmä idea! Nyt ei minulle maistunut kuin fava. Jatkossa olen järkevämpi, ehkä.

Asiakkaiksi tuli muitakin turisteja, ranskaa puhuvia 6. Hyvä!

Otin muutaman kuvan vielä Marpisassa kun lähdimme kävelemään Piso Livadia kohti.

Matka on alamäkeä enimmäkseen maantien laidassa kulkien . Tuuli mukavasti ja välillä oli pilvistäkin.

Perillä emme halunneetkaan nyt uimaan vaan kiertelimme kylässä, enimmäkseen putiikeissa.

Bussi tuli ajallaan klo 15.40 ja ajoi samaa reittiä takaisin. Marathin kohdalla korkealla näkyi sen lauantaisen metsäpalon jälkiä, rinteet aivan mustina.

Kuljettaja kuunteli ortodoksisia kirkonmenoja ja loppumatkan kreetalaista musiikkia, mikä minun mielestäni on kamalaa vinkutusta, sorry taas!

Jotenkin oli tänään painostava ilma. Ihmeekseni sitten Parikiassa satoi muutama tippa vettäkin n. klo 16.30.

Illalla taas istuskelimme Millan terassilla ja pimeys tuli nopeasti. Ulkovalot eivät toimi kummallakaan terassilla eikä taskulamppu auta yhtään.

Nyt otin ajoissa kreikkalaisen Zirtec-tabletin koska hämärän tultua ne pikkuhyttyset,  kunupit, tulevat nilkkoja kuppaamaan ja puremat kutisevat muuten vietävästi. Eilen ne ehtivät jo iskemään monta kertaa enkä ollut varautunut.  Ostan jokaisella reissullani tabletteja koska Suomessa vastaavat maksavat paljon enemmän. Tarvitsen niitä myös metsäretkilläni kotona.

Suunnittelimme huomista päivää ja päätimme lähteä Antiparokselle. Naoussaan emme kumpikaan halua. Se on liian keinotekoinen, kallis ja epäaito kylä meidän mielestämme. Meille tulee usein hassuja ideoita. Entä, jos käväisisimme huomenna Naxoksella? Se on Millalle kaikkein rakkain saari ja kyllä sinne päiväretki olisi ihan helppo täältä tehdä. Hylkäsimme kuitenkin tämän kunigasajatuksen koska Naxoksellehan me menemme tämän reissun viimeisiksi päiviksi Amorgoksen jälkeen.

Loppuillaksi sitten menimme samaan paikkaan kuin eilen sen kivan ja rennon tunnelman takia.