perjantai 25. syyskuuta 2020

Kreikkaan 25.9. - 12.10.2020.TÄMÄ ON NRO 1. (09/2020)

Turun linja-autoasema on nykyään näin surkea. Ei kunnollista odotustilaa, kahvilaa tai wc:tä. Bussi lentokentälle lähtee klo 8.45.

Näin suunnittelimme, mutta korona muutti paljon:
Ateenaan lennämme Millan kanssa 11.9. Sitten 14.9. menen sieltä bussilla ( yli 5 t.) Lefkakselle, minne Olli-poikani perhe tulee viikoksi Apollon matkalle Nidriin. Captain Stavros-hotellin kaksioon. Asun heidän olohuoneessaan. Ihanaa saada kerätä rannalta kiviä ja tehdä hiekkakakkuja 2 v. 2 kk Violan kanssa vihdoin! Aika kamala turistipaikka se Nidri oli noin v. 90
, kun Ollin ollessa 3-4-vuotias olimme siellä! Halusivat kuitenkin suorat päivälennot, siksi sen valitsin.
Sitten 21.9. palaan Ateenaan ja lennän Naxokselle 22.9, missä Milla odottaa minua. Lähdemme vielä  3 eri saarelle (Iraklia, Schinoussa ja Amorgos) ja loput päivät  Naxoksella ja Ateenassa . Lento Suomeen 12.10.
Tietysti tuo korona voi vielä asioita muuttaa, mutta näin on tarkoitus meillä tehdä.

Tilanne täysin eri nyt 25.9. Kirjoitan tätä lennolla Helsingistä Ateenaan.
Suunnitelmat eivät toteutuneet ja hyvä niin! Siirsimme matkaa parilla viikolla eteenpäin. Varsinkin Joonianmeren puolella Kreikkaa oli juuri n. 15.9. kauheat hirmumyrskyt, pahoja tuhoja Kefallonialla, Ithakalla ja myös mantereen puolella, esim. Karditsassa, missä facebookryhmän, nimeltä Kreikkafanit, ylläpitäjä Eleni asuu.
Lomailin sitten poikani perheen kanssa  mökillä Savonlinnassa viikon.
Tänään olemme  Ateenassa n. klo 17. Yövymme tutussa Avra-hotellissa Rafinan satamakaupungissa. Hotelliyön hintaan kuuluu edestakainen kuljetus lentokentältä pikkubussilla. Myös aamiainen siellä on mahtava. Hinta on kyllä nyt korkeampi kuin ennen ja edullisia aibnb-paikkojakin olisi ollut Rafinassa tarjolla, mutta Avra on jo niin tuttu, turvallinen ja hyväksi koettu, että sinne halusimme.
Aiomme illalla mennä lähellä olevan aukion tuttuun tavernaan syömään. Ihania makeita tomaatteja ja favaa eniten on ollut ikävä.
Kyllä tuo korona rajoittaa paljon asioita! Lentokentällä maskisuositus ja lennolla -pakko. Koska olemme niin paljon käyttäneet Aegeanin eli kreikkalaisen lentoyhtiön lentoja, on meille kertynyt etupisteitä ja kuponkeja. Niitä käyttäen nyt lennän toista kertaa business-luokassa. Valitsin ikkunapaikan, missä on paras ilmanvaihto kuulemma. Ruokana oli kolmioleipiä 2 kpl, jokin leivos, pillimehu ja  vesipullo. Alkoholia saa vapaasti . Valitsin Alfa-olutta. Kahviakin  oli montaa laatua tarjolla. Otin ison mukillisen filtterikahvia maidolla.
 Lennolla on vain vähän matkustajia,minulla 3 istuinta.Business-luokassa meitä on nyt 5. Penkkirivejä on 3.Wc on meille ja henkilökunnalle yhteinen. Onneksi nyt ei koneeseen tultu bussilla vaan putkea pitkin! 1. kerralla tuntui niin typerältä kun muutamaa business-luokan ihmistä erikseen ja ensimmäisenä kuljetettiin valtavalla bussilla koneelle. Muut matkustajat tuotiin sitten täysinäisillä busseilla meidän jo istuessa paikoillamme.

Lennot ovat muuttuneet koronan takia nyt niin monta kertaa, että huomenna lennämme Millan kanssa eri saarille! Milla lentää Parokselle ja minä Naxokselle vartin välein. Otan Naxoksen kentällä taksin kaupungin satamamadulle, missä tiedän olevan matkalaukkusäilytyksen. Sitten voin ostaa laivalipun  ( 5,50 €) Atemis-laivaan. Matka kestää 1 t 10 min. Parokselle. Laivaa odotellessa voin Portaran läheisellä rannalla uida ja huilailla. Sillä rannalla Milla on usein käynyt aamu-uinnillaan ja minäkin joskus.
Paroksella Milla on sitten minua vastassa ja asumme 4 yötä vaatimattomassa, mutta kivassa Stella-hotellissa. Se sijaitsee melko lähellä satamaa ihan rannalla.
Seuraavaksi menemme tiistaina hitaalla laivalla Amorgoksen saarelle. Siellä asumme 2 eri rantakylässä ja loppuajaksi muutamme Naxokselle.
Koska on tuo korona ja jo loppusyksy, emme menekään nyt pienille saarille Schinoussa ja Iraklia. Niillä on varmasti jo liiankin rauhallista meille.
Nyt on lentoa jäljellä enää 1 t ja rapiat. Lopetan raporttini tähän.
P.S. näkisittepä, miten omaan, tuttuun tyyliini olen nyt levittäytynyt näille 3 istuimelleni! Tavarat ripoteltu ympäriinsä . Ottaisin valokuvan, jos voisin! Tablettini on kuitenkin lentotilassa ja kännykkä kokonaan kiinni joten kuvaaminen ei onnistu. Otin kuitenkin tabletilla kuvan, yritin siirtää sen tähän, mutta taas ovat taitoni ruosteessa! Ei se uutta ole!
Monen kokeilun jälkeen osasin liittää kuvan!

Nenäni työnnän kiinni ikkunaan heti, kun olemme Kreikan ilmatilassa. Toivon näkeväni Sporadit (Skiathos, Skopelos, Alonissos) ainakin! Tätä on kreikkahulluus!

Perillä Ateenassa minuutilleen. Meidät ohjattiin koronatestiin. Laukut tulivat hihnalle nopeasti ja niin ehdimme tuntia aikaisemmin hotellin bussin kyytiin.

Rafinassa menimme satamaan kahvilaan . Siinä oli mukavaa seurata ihmisvilinää.
Illalla sitten yläaukion tuttuun tavernaan. Otin saganakin ja Milla otti sardiineita. Kuvassa vasta fava ja horiatiki.
Tässä sardiinit

Jo klo 21 olimme hotellissa ja painuimme yöpuulle.