sunnuntai 22. lokakuuta 2017

Sunnuntai 22.10. Naxos

Heräsin jo 05.30. Olo oli vähän tukkoinen.
Ei täällä mitenkään tukahduttavan   kuumaa nyt ole ollut, välillä kun jokin pilvi ilmestyy hetkeksi, tuntuu rannalla jopa viileältä. Aamu-uintia eilen vähän mietin, mutta en nyt mennytkään mukaan, kun Milla kuului juuri klo 7.40. sille lähtevän. Hienoja rosansävyisiä valokuvia hän on aamu-uintimatkoillaan ottanut ja itsekin sellaisia mielellään ottaisin kyllä.
Myöskään kounupi-hyttysiä, niintä äänettömiä pirulaisia ei ole ollut lainkaan iltaisin jalkoja kuppaamassa. Hyvä! Mehiläisiä on joskus jokunen pyrkinyt tavernassa lautaselle.
Ihmeellisen hyvät ilmat meillä on ollut. Paroksen emäntä sanoi Naxoksen olevan tuulisen saaren, mutta sellaista emme ole huomanneet. Tämä on tuntunut hyvältä suomalaiselta kesältä säiden puolesta.
Tänään on viimeinen päivämme täällä. Huomenna on lentomme Ateenaan. Onnistuimme saamaan lennot 19 €:lla, kun Milla huomasi tarjouksen Aegeanin sivuilla. Olemme Ateenassa jo puolen päivän aikaan. Asumme Plakalla eri hotelleissa.
Milla kertoi, että rannalla Apollon temppelin luona oli aamulla filmiryhmä elokuvan teossa.
Lähdimme kävelemään Choraan, mutta kiipeämisen jälkeen tuli minulle huono olo ja vähän pelästyin, kun nitrosuihke ei ollut mukana vaikka muuten aina on. Retki jäi lyhyeksi ja kuvia otin vain vähän.

Kivoja kujia ja kauniita, kuvauksellisia kohteita olisi siellä ollut paljon, esim. eräällä alueella oikein lauma kauniita, erikokoisia ja terveennäköisiä kissoja. Roomalaiskatolisesta kirkosta kuului virrenveisuuta, joka on harvinaista Kreikassa.
Rantakadulla, kirkon luona oli selvästi kirkkokansa koolla kirkonmenojen jälkeen. Ihmisten yllä oli pyhäpukuja kuten meilläkin oli vielä minun lapsuudessani.
Sunnuntaisin on myös ollut mukavaa lähteä lounaalle kuten paikalliset perheet tekevät. Tosin esim. Peloponnesoksella Kalamatan kaupungin rantatavernaan piti jonottaa koska ei ollut yhtään paikkaa vapaana meitä varten. Siellä edelliskevään reissulla lounas maksoi 5 €. Se oli elämys, joka jäi mieleeni!
Me menimme uimarannalle ja söimme lounaamme siellä samassa tavernassa kuin eilen.

Kivaa on huomata, miten eri ikäiset lapset täälläkin kuten Kreikassa yleensä, leikkivät ulkona yhdessä. Tässä hiekkaleikkejä ja kujalla oli menossa tänään kirkonrotta tms. leikki. Siinäkin olivat pienet ja isommat yhdessä. Pimeässä illassa on täällä laumoittain lapsia ulkoleikeissä. Niin oli minunkin lapsuudessani 50- ja 60-luvulla elokuun pimeinä iltoina, kun oli vielä kesälomaa koulusta koska koulu alkoi vasta 1.9.
Päätimme mennä Meltemi-tavernaan illalla. Matkalla poikkesin tutussa kivassa maustekaupassa ja ostin kokonaisia muskottipähkinöitä, joita on kehuttu. Saapa nähdä, tuleeko minun niitä käytettyä. Myös Meltemin isäntä kehui niitä ja vertasi asiaa vastajauhettuun tai vanhaan kahviin.
Asiakkaita tavernassa oli vain muutama.
Kalaa tietysti Millalle. Minä valitsin mosxari kokkiniston. En jaksanut kylläkään kaikkea syödä.