torstai 3. toukokuuta 2018

3.5. torstai. Aeginalle

Kyllä jäi yöuni lyhyeksi. Heräsin klo 04!
Flying Dolfin, kantosiipialuksessa nyt kirjoittelen. Se lippu muuten maksoikin 28 € eikä 20, kuten aiemmin kirjoitin Tämä alus lähti klo 07.05 ja käytiin jo Poroksella. Kuvissani näkyy vastarannan Galatas.

Aegina ohitettiin juuri itäpuolelta. Sinne menemme sitten Pireuksesta. Klo 10 lähtee alus eikä nyt ole ruuhkaa, kai...
Piti siis lähteä, mutta tankattiin yms. ja lähtö viivästyi n. 30 min. Tuli jo pyörryttävä olo siinä katkussa jonottaessa  joten heittäydyin penkille hetkeksi. Ostimme joutaessamme myös huomiset laivaliput. Lähden klo 7 Pireukseen ja sieltä mieluiten sillä uudella junayhteydellä lentokentälle. Pitää vielä selvittää sen aikataulut.
Onpa ruma laiva! Piti tuokin kuvata.
Taas ne afrikkalaiset aurinkolasien kaupustelijat olivat  jatkuvasti kimpussa! Oikea maanvaiva juuri tällä laiturilla.
Perillä Aeginalla otimme frappet rantakadulla. Voi apua, mikä mopojen yms. pärinä ja meteli siinä oli! Valtava kontrasti Hydran  muulien kavioiden kopseeseen! Ikävä jo takaisin sinne...
Arvelimme pääsevämme hotelli Aeginan huoneisiimme jo vaikka kello oli vasta 11.35. Lähdimme siis siihen suuntaan. Hotelli oli kauempana kuin Booking Comin kartta näyttää, mutta sen jo tiesimmekin. Huoneisiin päästiin ja ihan hyvät ne ovat yhdeksi yöksi. Ilouutinen: netti toimii hyvin täällä!

Tämä hotelli osottautui oikein hyväksi. Netti toimi hyvin, oli siistiä, hyvät pyykkinarut, joita Milla aina kaipaa ja parkkitilaa kunnolla. Oli rauhallista. 5 €:n aamiainen oli Millan mukaan myös hyvä.

Taidamme lähteä tähän lähistön  rannalle ihan ensiksi, ainakin katsomaan, millainen se on.
Ranta oli roskaisen ja epämiellyttävän näköinen. Uimahalut katosivat ja kuljimme vaatekaupoissa ja giros pitaa halusimme. Lopulta sellainen paikka löytyikin.
 Kyllä oli hermostuttavaa se mopojen meteli! Osa vaatekaupoista sulki siestan ajaksi. Joitakin kivoja vaatteita löytyi kyllä, mietin vielä kuitenkin...
Lähestyimme bussiasemaa ja keksin, että voisimme mennä johonkin kylään bussilla. Viime kerralla kävimme Agia Marinassa, josta emme pitäneet.
Jo satamassa tänne tullessamme  näin tutun taulun, johon on kuvattu eri kylien tietoja ja nähtävyyksiä. Myös taksihinnasto on satamassa  hyvin esillä, muistin, että johonkin kylään  matka maksaa 7 €.
Kun tulimme bussiaseman lähelle, lähti 4 bussia ihan peräkkäin sieltä eli myöhästyimme. Aikatauluja oli kojun seinällä ja näytti siltä, että ne näkemämme olivat viimeiset lähtevät bussit. Ehkä. Mitä nyt siis?
Eräs taksikuski huuteli meille ja menimme neuvottelemaan matkasta jonnekin uimarannalle esim. Hän ehdotti paikkaa nimeltä Marathona. Hinta 8 €. Sinne siis. Siellä oli 2 rantaa ja valitsimme lähimmän ja sen kohdalla oli Akrogialia-niminen taverna.
Kyllä oli ihanaa pitkästä aikaa kulkea hiekkarannalta mereen. Ei tehnyt yhtään kipeää jalkapohjiin. Hiekalla loikoilimme aaltojen ääntä kuunnellen ja melkein nukahdimme. Ihanaa!
Rannalla oli myös pukukoppi ja suihkukin . Suihkua kaipasin joskus 80-luvulla kun en ollut vielä tottunut suolaiseen meriveteen, en enää vuosiin ole kaivannut.Välillä aurinko meni pilveen ja päätimme lähteä jo kotimatkalle. Ensin kuitenkin menimme tavernaan ja siellä oli oikein kohtelias ja kiva nuori miestarjoilija. Hän antoi wifi-koodin ja tarkistimme vähän Agistirin hotellien sijainteja. Kerran lokakuussa oli hotellini Andreas-niminen ja siinä oli hyvä uima-allas.
Tältä näytti nyt rannalla:

Tavernan tarjoilija soitti meille taksin ja sillä ajoimme ihan hotelliimme asti.
Olipa rentouttava retki!
Kuvassa ehkä kaukana näkyvä kylä, vai onko jopa kaupunki on Perdika.
Illalla Milla löysi vielä kauniit kreikkalaiset pellavashortsit.

Rannan ja hotellin lähellä tavernassa oli kiva palvelu, mutta hyttyset (kounupit) pääsivät kuppaamaan nilkkani.

Liikuttavasti isäntä yritti auttaa ja toi hyttyssavun, mutta eihän se niihin puremiin auttanut. Pitääkin laittaa pakkauslistaan ylös se kotona oleva kutinageeli, joka nyt siis ei ole mukana!
Nyt muuten illalla se kamala mopojen meteli oli loppunut eli Aeginan pisteet vähän nousevat arvosteluasteikossani. Amorgos on ehdoton ykkönen.