perjantai 29. huhtikuuta 2016

Stoupa ja Kalogria

"Kotimme" olivat camping-alueen lähellä Kalogrian kylässä.Taksin oli vaikeaa löytää perille joten saimme jo etsimismatkalla nähdä Stoupan kujia, pihoja, kauppoja, tarvernoita jne.
Tähän rantaan laskeuduimme omasta pihasta

minä itse en uinut, mutta ystävä kyllä ehti tuonnekin pulahtamaan
rannan tarvernassa tomaatipyörykät hyviä ja ystäväni mustekalat tietysti taas.
Värikäs talo on camping-alueella, lähellä meitä. Kesällä ehkä siellä on avoin minimarket, nyt lähin supermarket oli päätien reunassa ja siitä myös pääsi bussin kyytiin, kun lähdimme seuraavalle etapille.
Täällä Kalogriassa (Ligthouse apartments, joka löytyy booking comista)
  asuimme. Otamme aina omat huoneet.Joku käyttää rahansa lemmikkieläimiin,muotivaatteisiin,  rakennekynsiin, tatuointeihin, hiuspidennyksiin, kahvilareissuihin kakkuineen jne. Me haluamme asua itsenäisinä kuten kumpikin asumme  Turussakin. Siksi reissaamme omissa huoneissamme asustellen.  Omatoimisin lennoin ja konstein on myös varaa ajella esim. taksilla, jos tarve on, kun emme maksa niitä summia, joita matkatoimistot pyytävät.
Rauhallinen alue siis melun puolesta nyt oli.
Oli aivan mahtavaa linnunlaulua. Videoin sitä ja lähetin fb-kavereille.
 Pihalla oli kivaa istuskella, kun huoneemme eivät olleet vierekkäin.
Näistä etualan alkupaloista tein mikrossa lounaan seuraavana päivänä ja vieläkään eivät loppuneet...
aamulla olikin tuulisempaa kuin eilen, ei kylmää kuitekaan tai sateista.
Lähdimme kävelylle
kävelylle Stoupaa katsomaan.

Kyllä oma rantamme on mukavampi...
kukkia Stoupan rantakadulla.

Hei, ihan totta. Rannassa on iso supermarket ja siinä ruokien seassa irrallaan elävä papukaija! Avonaiset leipähyllyt esim. ihan vieressa.Hygieniapasssin suoritin kyllä, mutta...Saman kaupan takaosassa todella iso vaatekauppa ja siellä varsinkin pellavamekot ihania.
Ostin kreikkalaisten ruokien reseptikirjan.

Tuulista oli rannassa. Etsimme keinoa pääästä käymään Kardamilissa. Taksi oli Kalamatassa asti. Siis, onko Stoupassa vain 1 yksi taksi? Sen meille tilasi ystävällinen pienen matkatoimiston rouva alle 2 tunnin päästä tulemaan. Aha.Tulihan se sitten...

Tämä on loppukommenti Kalogriasta , muuten kivasta paikasta, jossa asustelimme:
Jottei liian ruusuista mielikuvaa annettaisi, on kerrottava, että parvekkeen lähellä oli uuden hotellin rakennustyömaa. Äänet tms. eivät kuitenkaan meitä häirinneet.Emäntä tuli kauempaa usein katsomaan, miten asukkaat voivat. Ihan kivaa.

1. Minun kokemukseni Stoupasta jäivät jotenkin vaisuiksi, sillä odotin paljon enemmän Staffan Stolpen kylästä. Luin Peloponnesoksen reissullani hänen ihanan kirjansa Från min grekiska grotta, jonka hän on kirjoittanut siellä olostaan ja kreikkalaisuudesta. Mulle tuli bussin kanssa ongelmia kun paluubussi Kardamiliin ei tullutkaan aikataulun mukaan, vaikka odotimme kissojen ja koirien kanssa pysäkillä tunnin verran helteessä ja pelkäsin jo, että joudun jäämään sinne kuten varmaan jossain aiemmin kirjoitinkin. No tulihan se vihdoin ja pääsin onnellisesti "kotiin".

2. Huomasin, että olit ollut Kalogriassa Stoupan lähellä. Varmaan suosittelin sinulle aiemmin Kalogrian rantaa, mutta tarkoitin Achaian maakunnassa olevaa Kalogriaa. Kivalta tämäkin Kalogria näytti :) T. Kirsi M.

1. Sattumalta vaan nimi on sama. Taksikaan ei osannut tuonne paikkaan nimeltä Lighthouse Apartmens, kun on kai ihan oma kylänsä. On varmasti ruuhka-aikana mukavampi alue kuin Stoupa. Taksien vähyys oli kummallista, kun muualla oli niitä ihan jonoissa.