lauantai 10. kesäkuuta 2023

10.6. Lipsillä lauantai

Tänään odotimme, että Millakin pääsee muuttamaan yläkertaan. Nuori siivoojatyttö tekee täällä perusteellista työtä. Kylläpä on kaunis se huone. Parivuoteesta suoraan näkymä merelle ja ihanan turkoosit värit huoneessa. Suihkuallas on, mutta vedenkeitin puuttuu.

Kahvit join huoneessa ja lähdin leipomon kautta bussipysäkille. Ostin piirakan ja pienen  limsapullon, Loux, mukaani. Aurinko porotti niin kuumasti, että jäin varjoon penkille seuraamaan kylän elämää ja söin sen piirakan siinä.

Se nuoren miehen seinämaalaus on nyt valmis.

Tällä saarella on edistyksellinen jätehuolto ollut jo kauan. Esim. Michaels-hotellissa viime kerralla täällä oli huoneessa eri astiat, jakeet metallille, biojätteelle, lasille, muoville ja  paperille.  Tässä kuvassa juuri roska-auto noutaa niitä erivärisiä jätesäkkejä. Huomasin myös nyt, että noiden portaiden alla on yleiset wc-tilat.
Otin kuvan jotta tulee talteen  taksin puhelinnumero. Ehkä jonakin päivänä menemme Platis Gialos-rannalle. Se on kiva ranta myös hanhineen ja siellä on iso taverna.

Milla lähti liikunnallisena  jo aikaisemmin kävellen uimarannalle. Katsadia on sen nimi ja sen  lähellä on myös toinen rauhallisempi ranta , Papandria beach. Sinne hän meni uimaan. Tapasimme sitten bussin päätepysäkillä ja menimme hiekkarannalle.

Bussilippu piti ostaa matkatoimistosta ja kuljettajan listaan tulivat myös matkustajien nimet. Erikoista! Edestakainen lippu maksoi 4 €. Pikkubussi lähti klo 12.50 ja ajoi toisen uimarannan , Hohlakouran kautta. Sinne kävelimme kerran aikaisemmalla reissulla, huh! Paluumatka alkoi klo 15.25, piti olla 15.30!

Katsadian rantaa:

Hienoa hiekkaa tuo ranta ja ihmeen kosteaa. Ehkä aallot lyövät kivimuuriin asti?
Tuo kivimuuri toimii hyvin penkkinä kun tuoleja tai petejä ei kerran ole.
Vesi oli ihanan kirkasta ja kalojakin näkyi jonkin verran. Sitten olivat  taas paarmat kimpussa, kun iho oli märkä!
Kauan aikaa en uinut eli lillunut vedessä ja paarmat alkoivat ärsyttää.

Menimme loppuajaksi ennen paluubussin tuloa rannan tavernaan, jonka nimi on Delila.

Se on vasta avautunut joten kaikkea ei ole tarjolla, mitä listassa lukee ja kylmää vettäkin on vain isoissa pulloissa. Salaatti oli uutta ja erilaista, kuva unohtui ottaa. Ehkä löydän salaatin ainekset paikan ruokalistalta?

Tämä:

Καρπουζοσαλάτα / Watermelon Salad/ Insalata d' Anguria αγγούρι, κρεμμύδι. κρίταμο, φέτα, κρουτόν, κολοκυθόσποροι

10,00€

Καρπούζι, σ dressing βασιλικού Watermelon, tomato, cucumber, onion, rock samphire, feta, croutons, pumpkin seeds, dressing with basil

Bussi tuli ja lähti etuajassa! Niin kreikkalaista!  Milla halusi edelleen reippailla ja käveli 20 minuutissa kotiin!

Illalla kuljimme yläkylän putiikkeja tutkimassa, mutta ei löytynyt mitään.

Ouzeriaan pysähdyimme juomatauolle tutun Yanniksen seuraan. Mezet tarjosi isäntä: