torstai 8. kesäkuuta 2023

8.6. Tänään lähtö Lerokselta Lipsille.

Pilvinen aamu ja haikea mieliala. Ikävää lähteä täältä.

Sovimme isäntäväen kanssa lähtevämme jo klo 10 koska seuraavia vieraita varten pitää heidän laittaa huoneet kuntoon. Olemme kyllä asuneet siististi, ei täällä siivottavaa ole.

Vielä yksi kaunis sisustuselementti :

Tämä vanha ikkunaluukku ruosteisine saranoineen päivineen toimii tauluna parvekkeella oven pielessä. Tykkään!

Usein näkee reissuilla myös roskalavoilla tms. hylättyjä taottuja koristeellisia rautaportteja! Pelastaisin kyllä ne, mutta matkalaukkuun ei mahdu. Seuraavan nähdessäni otan kyllä kuvan.

Tällaisia tarkoitan: https://odysseus3.kuvat.fi/kuvat/Rhodos+ja+Chalki+2010/2010+Rhodos+2.+066.jpg

Sovittuun aikaan olimme maksamassa yöpymiset ja emäntä soitti meille taksin. Se Millan kissaystävä nukkui respan kirjahyllyssä. Kuulimme sen historian. Kissa ilmestyi hotelliin vuosi sitten  ja sillä oli tuore sterilointihaava vielä alavatsan alueella. Isäntä kysyi eläinlääkäriltä, onko se tuttu, mutta ei löytynyt omistajaa joten se asettui hotellikissaksi. Sillä oli kyllä kaulapanta, eli jonkun oma se oli.  Rauhallinen ja utelias ja ihmisrakas tyyppi se on. Kerroimme Millan sitä nyt hoitaneen ja hellineen. Koska sillä on vain puolikas häntää, isäntäväki antoi nimeksi Μισό = Miso. Se tarkoittaa puoli, puolikas.

Taksilla ajoimme Agia Marinan apteekin luo pankkiautomaatille asti koska Lipsin automaatti voi olla epävarma tai se antaa nostaa käteistä vain credit-puolelta ja ottaa ison välitysmaksun.

Aikaa oli vielä broilerigyrokselle. Hyvää oli.

Laiva oli tällainen ja se lähti ajallaan klo  11.55. Matka kesti 20 minuuttia.

Perillä ilma oli helteinen ja painostava. Kiivettävää hotellille olikin vähemmän kuin luulin. Glaros on sen nimi.

Glaros on melko keskellä kuvaa.
Respan edessä terassilla emäntä tarjosi kahvia, mehua tai vettä.

Mutta! Vaikka olin 12.5. 23.  varatessani 7 yön majoitukset kirjoittanut asiat sähköpostiin oikein selkokielisesti, oli silti sotkua. Ehdin jo luulla, että meille ei ole sijaa majatalossa! Huh! Meidän piti asua alapuolella olevassa talossa 1 yö ja muuttaa sitten 6 yöksi ylimpiin huoneisiin.  Nyt asun 1 ja Milla 2 yötä respan vieressä ja sitten muutamme niin kuin pitikin. Nyt emäntä ehdotti myös yhteistä asuntoa meille suurella parvekkeella, mutta haluamme omat kodit ja aikataulut!

Vähän purin vain tavaroita ja menin kylmään suihkuun. Sitten teki jo mieli jotain syömistä ja juotavaa. Menimme tutun isoimman  Kalypso-hotellin ravintolaan. Olipa hyvä ja edullinen horiatiki ja fava. Isäntä viljelee itse kasvit. Sen tiedän todeksi, kun on niin tuttu asia. 1. kerran siitä kuulin lukiessani suomalaistytön kivaa blogia, jossa hän kertoo, miten lähti Kalypson isännän  istutuspuuhiin mukaan kauan sitten . Blogin nimi on kreikkaseikkailu. Niitä on yhä netissä luettavissa ja ne on numeroitu. Luulen Lipsin olevan tallella siellä. Oli se. Kiva juttu!

Tässä: http://kreikkaseikkailu5.blogspot.com/2012/05/maalaismaisemaa-ja-puutarhatoita.html

Lähdimme vähän kulkemaan kirkon suuntaan.

Nyt täällä on jokin nuorisoprojekti menossa. Otsikkona on "Vesi on meidän käsissämme". Tähän syntyy juuri seinämaalaus. Nuoria filmataan ja kirkollisessa kirjastossa nuoret katsoivat juuri jotain filmiä. Nyt aiotaan esim.  kaikkien hotellien vesijohdot laittaa uusiksi, eli vettä säästäviksi. Jätteiden lajitteluhan täällä on jo käynnissä. Esim. Michaelis studiossa oli huoneissa rivi eri jaokkeita, eli purkkeja/ pyttyjä eri jätteille. Siivojalla riitti varmasti puuhaa!
Hiljaista oli siellä kujilla. Ja, katso, mitä löytyi! Rautaportti, kuten pitikin.

Aiheesta tein sitten muitakin löytöjä, mutta hylättyjä ne eivät olleet. Tällaisia:

Yläkylässä olen joka kerta alk. V. 2013 käynyt tässä lempipaikassani kuten nytkin. Tuo aita on nyt uusi ja outokin.

Olisipa kiva kurkata joskus tuota vuokrattavaa yläkerran asuntoa!
Leipomossakin kävimme ja siellä suloinen mummeli iloitsi tasarahasta ja kreikan osaamisesta.
Tämä on niin söpö koti:
Kirkon pihallakin kävimme.

Sieltä oli hyvät näköalat.

Illalla valitsimme ruokailuun Pefko-ravintolan.

Millan annos oli herkullinen. Tein väärän valinnan, Pefkon munakoisovuoka se ehkä oli nimeltään. Illan pimetessä ravintolan valaistus oli hieno ja kutsuva. Silloin vasta siellä pöydät alkoivatkin täyttyä.