lauantai 3. kesäkuuta 2023

Täällä taas, tule mukaan! Mennään Kreikkaan...

Olipa kiva lähteä Kreikkaan, kun Turussa jo päivällä satoi rakeita, kesäkuussa!
Ystävän vieraana pääsin lentokentällä  loungeen vähän herkuttelemaan, hänellä on Aegeanin kultakortti koska lentää niin usein.  No, eipä se kyllä Ateenan loungen veroinen ollut. Esim. kalustus outoa, kun piti matalalla nojatuolilla istuen  syödä ja pöytä oli kuin pieni yöpöytä. Toinen vaihtoehto oli baarijakkara! Valkoviini oli kyllä hyvää ja broilersalaatti myös.

Lento lähti ajallaan ja tällä kertaa ihmiset ohjattiin hyvässä komennossa omille paikoilleen. Ruokana oli broileria ja riisiä ja pieni salaatti, juomana valkoviini. Kahvia ei ollut.  Ilma oli pilvinen ja sateinen joten ikkunasta ei nyt näkynyt mitään maisemia. Myöskään sitä tv-ruutua, josta näkyy, miten lento etenee, ei ollut käytössä lainkaan. Vasta 30 min ennen laskeutumista alkoi näkyä kreikkalaista maisemaa. Kone kierteli oudosti Pireuksen yllä ja laskeutui vähän myöhässä. Perillä sade oli juuri loppumassa, vähän ehti matkalaukku kastua.
Nyt meillä olikin uusi kyyti ja yöpymispaikka. Kyyti oli taksisovellus Yber ( pitäisi olla saksalainen Y) ja kylä oli Spata. Olipa kätevä ja edullinen se taksi ja kuskikin oli kiva. Hän ajoi ihan kotimme eteen, mutta ketään ei näkynyt missään vaikka olimme ilmoittaneet saapumisaikamme. Kauaa ei tarvinnut odottaa ja paikka oli aivan ihana! Aggelou Apartments, Vasileos Pavlou 180, Spata. Nuori nainen esitteli kaiken siellä. Minä nukuin makuuhuoneessa ja Milla olohuone-keittiössä. Tässä kuvia:

Kaikkea löytyi, myös esim. silitysrauta ja -lauta.
Millan nukkumapaikka.
Pihalla oli kaunista ja hiljaista, paljon linnunlaulua!
Tässä paikan infoa, löytyy Booking comistakin.

Pihakin oli kiva ja siellä oli myös grillipaikka. Sade oli kuitenkin kastellut ulkona tuolit joten jäimme sisälle nauttimaan kentän supermarketista hankitut tervetulo-oluet. Oli taas niin hauskaa ja koti tuntui aivan ihanalta. Matkakin kentältä sinne on lyhyempi kuin Artemidaan.
Emäntä oli neuvonut kivan kreikkalaisravintolan ja kävelimme pääkatua pitkin sinne. Paikka oli mukavan rento! Toinen lähistön ravintola, jonka emäntä neuvoi, olisi ollut italialainen. Ei kiitos sellaista Kreikassa!

Fava on aina vaan minusta niin hyvää leivän ja Fixin  kanssa!
Palvelu oli nopeaa ja iloista. Musiikki oli uudempaa kreikkalaista, ehkä radiosta. Täällä on näköjään myös elävää kreikkalaista musiikkia joskus.
Paikan nimi oli Ataka
ATAKA
+30 21 0663 3564
Aikaisin menimme jo nukkumaan, mutta ovi oli tainnnut jäädä illalla liian pitkäksi aikaa auki koska muutama hyttynen pääsi kiusaamaan. En kuitenkaan Zirteciä alkanut laukustani etsimään vaan nukahdin nopeasti ja  nukuin hyvin.
Aamulla taas tuli Yber-taksi nopeasti. Emme käyttäneet talon tarjoamia aamiaistarvikkeita vaan olimme päättäneet mennä kentän loungeen aamiaiselle. Siksi olimme jo aikaisin kentällä ja jonoa ei ollut missään.