sunnuntai 11. lokakuuta 2020

11.10. sunnuntai. Ateenaan.

Klo 9 isäntä kuljettaa meidät Naxoksen pienelle lentokentälle. Se on kaupungin lähellä.

L.ento on yli tunnin myöhässä. Boarding on klo 11:10.

Lento kesti 40 minuuttia. Vesipullo ja seesamikeksi tarjottiin.

Lentokenttäbussilla näin sunnuntaina pääsimme 45 minuutissa Syntagmalle. Sieltä   kävelimme hotelliimme. Jätimme laukut huoneisiin ja lähdimme etsimään jotain ruokapaikkaa. Täällä söimme horiatikia, favaa ja kesäkurpitsapalleroita.

Nopeasti liikkeelle Plakan kujille koska tuskin muualla ovat liikkeet edes auki.

Etsin monesta kaupasta psoriasista sairastavalle toivottuja shampoita ja suihkugeelejä ja lopulta ne löytyivätkin kaikki.

Kuumaa oli ja tukalaa on helteellä joka kaupan ovella pukea kangasmaskia. Toki hyvää harjoitusta  maskinkäytöstä reissulla olemme saaneet kun se nyt on kotonakin edessä pian.

Aika kauniita vaatteita näkyi putiikeissa. Hinnat  vaihtelivat valtavasti! Tämän kaupan vaatteista pidän erityisesti.

Kuumuudessa emme jaksaneet paljon enempiä paikkoja kierrellä. Etsimme varjoisaa ja vilpoista levähdyspaikkaa ja yhteen paikkaan  jäimmekin. Koyti ravintola, Adrianou 23. Kyllä oli ikävä uimarantaa siinä kuumuudessa! Sitten olikin ihanaa päästä hotelliin ja kylmään suihkuun! Hotelli on vanha ja kulunut ja edullinen Omiros. Kelpaa hyvin yhdeksi yöksi!

Kivalta  näytti kun kuljimme tuosta ohi.
Tämä on tuttu juomabaari.

Hyvä onni säiden puolesta meillä kyllä oli. Naxoksen 32 astetta oli jo liiankin kuuma. Taidan olla jo vanha sellaisiin helteisiin. Ennen nautin ilman aurinkolaseja tai mitään päähinettä Kreikan kuumista päivistä.
Nyt vielä näin lokakuussa oli tukalan kuuma kulkea maski eli kuonokoppa kasvoilla Plakan kauppakujilla ja Monastirakissa . Koska oli sunnuntai, emme muualle länteneetkään.
Kaupoissa vaatteiden sovittaminen ei myöskään houkuttanut nyt enkä nähnytkään mitään itselleni sopivaa.
Facebookin ryhmästä Rakkaudesta kreikkalaiseen ruokaan olin tallentanut ateenalaisten tavernoiden suosituksia. Akropolin metroaseman ja museon lähellä oleva Gods taverna oli valintamme. Sitä kehuttiin erinomaisen  hyväksi perheomisteiseksi paikaksi. Sisäänheittäjä oli vastassa ja pöytä meille kannettiin sisältä ulos. Pöytäliinat olivat valkoiset ja kankaiset. Hinnat olivat kalliimmat kuin tähänastiset, esim. Juvetsi 10 €, kun  se yleensä on maksanut n. 8 €. Millan pyytämä viini oli pieni ja kallis pullollinen, kun ennen on viini tuotu laseittain tai kannussa. Tästä oli kuulemma joku jo kertonutkin tavernan arvosteluissa. Juvetsi tuotiin soppalautasella, jossa se jäähtyi nopeammin kuin ruukussa. Mukana tuotiin myös runsas kulhollinenuustoa (parmesaania?) raasteena. Kyllä ruoka hyvää oli. Annos oli kyllä taas liian suuri,  kun ottaa huomioon, että istuimme tutussa baarissa tms. oluella/ouzolla ennen ruokailua. Siitä baarista on kuva ylempänä.
Huonointa siellä Gods restaurantissa  oli wc! Sinne mentiin miltei keittiön läpi ilman yhtään kylttiä opasteena. Onneksi oli se maski kasvoilla edes. Haju oli kauhea, ikkunana pieni räppänä, mutta ei sieltä raitista ilmaa tullut! . Vessapaperi tuli, mutta ei tullut , pienestä reiästä pyöreän kiekon keskeltä. Äkkiä ulos sieltä! En olisi uskonut, että niin hienostelevassa tavernassa moista on!
Ilta alkoi jo ennen klo 22 viiletä joten lähdimme hotelliin.

Nimi on siis  Gods restaurant eikä taverna.

Juvetsi oli hyvää ja taas liian iso annos.