maanantai 5. lokakuuta 2020

Maanantai 5.10. Amorgos. Merelle...

Tänään retkeilemme täältä Amorgoksen Katapolasta nopealla aluksella (Sea Jets , Caldera Vista, 5,70 €) Donousalle klo 11:00 - 12:20. Tulemme  kuvan Skopelitiksella (6,30 €) takaisin illalla klo 18:05 - 20:20. Onneksi on luvattu tyyntä kun tuo Skopelitis on niin keikkuva paatti. En ole ennen käynyt Donousalla. Onpa kivaa päästä uudelle saarelle käymään.

Alus oli kyproslainen ja 30 min. myöhässä. Melu kova ulkokannella verrattuna Blue Starin laivoihin. Ensin alus ajoi Aegialiin.

Perillä Donousalla oli 2 huoneenvuokraajaa vastassa ja meitä turisteja 3. Tämä kiva herra esitteli meille omaansa ja luetteli puhelinnumeronsa. Netistä kyllä löytyy  tämä paikka, mutta löytyi myös huonoja kokemuksia paikasta!

Kauniilta täällä näytti.

Ensin etsimme tavernaa tms. Kiipesimme vähän matkaa mäkeä ylös ja siellä taverna oli kiinni. Milla on käynyt täällä joten tiesi, mistä etsiä. Alempana To  Kyma-niminen oli auki ja siinä joimme (a' 2,50 €) isot Fixit. Kysyimme syömistä ja rouva sanoi paikan juuri menevän kiinni ja leipomonkin ihan kohta. Milla kiirehti sinne ja osti meille vesipullot ja piirakat, onneksi!
Viihdyimme koko päivän hiekkarannalla, puiden varjoon pääsi halutessaan, suihkua ei näkynyt.

Asteita taas 27. Hei, nyt on lokakuu. Ihanaa!

Hiekka niin polttavaa, että piti kulkea kantapäillä tai juosta. Valitsin ensimmäisen!

Hiekka oli ihanan pehmeää ja vesi kirkasta,  uimme paljon.

Paikallisia tuli myös rannalle, heillä olikin jo rantatuolejaan valmiina syrjemmällä.

Sitten alkoi tuntua bensanhaju. Ihmiset kävelivät rannan toiseen päähän koska kohdallamme veden pinnalla näkyi sateenkaarenväristä nestettä, ehkä veneen polttoainetta tms.

Milla lähti kävelylle etsimään avointa tavernaa. Ei löytynyt yhtäkään! Olipa nyt hyvä, että oli vesipullo ja piirakkakin.

N. klo 17 näkyi ihmisiä liikkuvan sen To Kyman terassilla ja me lähdimme sinne. Ei siellä nytkään mitään syötävää näkynyt tarjolla olevan joten Fix-olut maistui.

Miehistä paikka täyttyi vähitellen ja sitten alkoi varsinainen jännitysnäytelmä!

Yksi miehistä sai valtavat huudot ja haukut päälleen muilta miehiltä. Huuto oli kauheaa. Syytetty painui ihan kasaan ja yritti puolustaa itseään. Kiukkuisia miehiä yhtyi lisää niihin haukkujiin.  Suomessa olisi vastaavassa tilanteessa tullut turpiin jo, ja kunnolla!

Ai, että mistäkö oli kyse? No, tämän miehen kalastajaveneestä oli valunut se  vahvasti bensalle haiseva liemi  rannan veteen. Hänen olisi toisten mielestä heti pitänyt ilmoittaa viranomaisille vahingosta. Nyt kuulemma oli ranta pilalla ikiajoiksi ja lapset eivät voi uida, silmätulehduksia ainakin tulee kaikille ja taitaa saaren turismikin loppua tähän paikkaan. Kalatkin kuolevat etkä sinäkään mitään kalaa enää saa, etkä kyllä ansaitsekaan!  Suurkatastrofi on nyt siis kyseessä!

Nyt mies sitten soittikin jonnekin ja sai ohjeet. Sitten hän lähti ja palasi  pian  2 pulveripaketin ja 1 pullon kanssa. Jotain pesuaineita ne olivat, paketti muistutti entisaikojen Spick & Spania! Hih! Sitä oli 50 -60-luvuilla. Seuraavaksi mies näkyi heiluvan rannalla kuin suomalainen maamies siemeniä kylväessään.

Muuten, se väkevä bensanhaju  ei kyllä enää silloin rannalta lähtiessämme  tuntunut yhtään. Eli olipa " pojilla" ilmeisesti vanhoja kaunoja toisiaan vastaan ja nyt piti saada draama aikaan! Niin luulen.

Tämä kuva on To Kyman ovelta. Skopelitis-laiva tuli ihan sen lähelle.

Nyt lähdemme paluumatkalle:

Istuimme suurimman osan matkasta ulkokannella. Aurinko laskee juuri

Aegialin kautta ajettiin  taas, valot olivat kauniit.

Perillä olimme jo klo 20.10.

Menimme suoraan sinne Akri-tavernaan koska emäntä eilen lupasi Millalle tuoretta grillattua mustekalaa. Nyt sitä ei kuitenkaan lukenutkaan liitutaulussa. Milla kysyi, onko sitä ja emäntä sanoi, että on. Milla tilasi grillattua siis tuoretta mustekalaa  ja minä kysyin taululta yhtä epäselvää sanaa. Ilmeni sen tarkoittavan samaa kuin eilinen juvetsini ja sitä tilasin. Milla otti myös horiatikin sillä paikallisjuustolla. Emäntä itse  ei meille tarjoillut eikä häntä enää näkynyt. Meille tarjoili ilmeisesti tytär.

Sitten, voi mikä pettymys! Ei se ollutkaan tuoretta vaan  pakastettua se mustekala. Kyllä asiaanvihkiytynyt nämä  erottaa! Hinta oli kuitenkin 9 €! Mietimme, mitä nyt tehdä.

Lopulta, kun tarjoilija kysyi kokemuksestamme, Milla sanoi tilanneensa tuoretta ja grillattua mustekalaa, mutta tämä on pakastettua ja paistettua! Minä lisäsin nopeasti englanniksi, että äitisi lupasi eilen, että sitä saamme tänään ja siksi taas tänne tulimmekin! Lopputuloksena oli, että sitä 9 € ei tarvinnut maksaa kun asiaa kuului tytär äidiltään kysyvän. Emme mene sinne toiste! En näköjään ottanut myöskään yhtään kuvaa.

Tuo  viimeinen kuva on väärässä paikassa, siinä näkyvät Aegialin valot.