maanantai 12. lokakuuta 2020

12.10. Maanantai lento Suomeen

Aamulla oli Syntagmalta  lähtö klo 06 bussilla lentokentälle. Nukkumisesta ei vaan tullut mitään! Läheisen rennonnäköisen baarin äänet ja liikenne kuuluivat klo 24 asti. Sitten hiljeni. Korvatulppia oli kyllä mukana matkalaukussa, muistaakseni yhdessä meikkilaukuistani. En viitsinyt niitä etsiä.
Nousin sitten klo 05 ja 05:30 lähdimme hotellista. Arvelin, että laukkua raahatessa tulee kuuma ja siksi en aamulla vielä pukenut pitkähihaista tai pitkiä housuja vaan laitoin ne reppuuni. . Kyllä se hiki tulikin, varsinkin kun bussi oli jo lähdössä ja minulla oli vanha lippu ja piti kiireesti ostaa uusi bussilippu  yms. sählää!
Bussissa kaikki eivät saaneet istumapaikkaa koska koronan takia joka 2. istuin oli käyttökiellossa. Matka kesti n. 1 t. Matkalaukut sai jättää heti . Minulla olikin jo eiliseen Naxoksen boarding passiin merkitty tämän päivän lento Ateenasta Helsinkiin joten käytin sitä joka paikassa. Viileässä terminaalissa sitten vaihdoin vessassa  hellevaatteet pois.

Lentolippujamme on niin moneen kertaan peruutettu ja säädetty ja muutettu, että en enää muista, miksi minulla oli paikka businessluokassa , mutta Millalla ei. Monien lentojeni takia pääsy businessluokkaan ja myös loungeen nyt onnistui. Milla voi käyttää kuponkeja joten päätimme mennä aamiaiselle loungeen. Kuva sieltä jäljempänä.  Otin montaa lajia siellä tietysti, mutta alkoholi ei nyt kiinnostanut. Se on kyllä ihme, kun ilmaiseksi olisi saanut! Sama tilanne on edelleen tätä kirjoittaessani businessluokassa klo 10.40,  että otin vain kahvin.  Eri juomia saisi täällä mielin määrin, mutta ei nyt kiinnosta.
Penkkirivejä on 4 , paikkoja 16 ja matkustajia täällä vain 4! Aika hullua hommaa! Täällä   me piileskelemme verhojen takana erillään muista matkustajista. Milla kertoi, että usein ennen lentoa tarjotaan pääsyä businessluokkaan vakioasiakkaille kuin huutokauppatyyliin, eli maksamalla jonkin summan lisää, tänne pääsisi. Minä en kyllä maksaisi lisää moisesta, varsinkin kun väsyneenä haluaa lennolla vain nukkua! Tässä kyllä olisi minulla nyt 3 istuimen ”sohva” petinä jos nostaisin käsinojat ja tuon keskipenkin selkänojasta nousevan tarjoilupöydän ylös ja pois tieltä. En taida kehdata kuitenkaan. Kirjoitteleminen on mukavampaa.

Eilen baarissa mietimme, mitä kaikkea on reissumme tällä kertaa sisältänyt ja mikä on ollut mukavinta.
Minusta kivointa oli ex tempore Donoussan retki. Ihan täysi 10 se olisi ollut jos jossain siellä olisi voitu myös nauttia jonkinlainen lounas tai edes saaren omia mezeitä kylmien oluiden kanssa.
Samantapaisia päähänpistoja meillä on ollut ennenkin, kuten jääminen Amorgokselle sen sijaan että olisi lähdetty Syrokselle kuten piti, koska Amorgos tuntui niin mukavalta.
Kerran tehtiin päiväretki ex tempore Koufonissialle keikkuvalla Skopelitis-laivalla Amorgokselta.
Kerran palattiin päiväksi takaisin ihanalle pikkuiselle Fournille kun ei tykätty olla Ikarian pääkaupungissa. Olivat ne mukavat ihmiset Fournilla kyllä vähän ihmeissään kun ” miten nuo ksenit taas ovat täällä kun juuri ne täältä lähtivät?” Se Fourni oli kyllä niin kiva paikka, että sinne haluaisin vielä joskus 3. kerran päästä.
Monella saarella olemmekin jo uudestaan tai jopa monta kertaa käyneet. Minulta puuttuvat vielä Kythera Kastellorizo , Iraklia, Schinoussa ja pienistä ainakin Arki.
 Korona sotki nyt niin, että tältä vuodelta jäivät toteutumatta suunnittelemani käynnit Kytheralla, Iraklialla ja Schinoussalla. Myös Evian  ja Skyroksen käynnit olin niin pitkälle miettinyt, että hotellit tai airbnb-paikan olin jo varannut! Kaikki piti peruuttaa enkä ihan kaikkia maksuja saanut takaisin kuten lentolipun hintaa (Sky Express-yhtiö) Kytheralle.

Loungessa sai ottaa vaikka mitä herkkuja. Kahvin valmisti tarjoilija, otin latten. Tuon toisen kahvin hain juotuani ison mukillisen lattea. Leivät ja sämpylät olivat hyviä, mutta tuo keskellä kuvassa näkyvä salaatti oli outoa. Olipa mukavaa viettää odotusaikaa tuolla herkutellen!
Aegean on meidän mielestämme paras lentoyhtiö Kreikan matkoille.

Nyt on sitten meillä kotona edessä Koronan takia karanteeni 10 päivää. Saamme kyydin kentältä Turkuun ystävän auton kyydissä. Itse aion autoilla tuttuihin sienipaikkoihini jo huomenna!
Laskeuduimme etuajassa. Kaikkien passit tarkistettiin ja siihen meni paljon aikaa. Koirien tekemä koronatesti suljettiin juuri tunnin lepotauoksi, kun tulimme paikalle joten se jäi kokematta meiltä.
Tällainen oli tällä kertaa reissumme! Seuraavaa voikin jo alkaa suunnitella...