keskiviikko 9. kesäkuuta 2021

Korona-ajan reissu 8. - 29.6.2021

Vihdoin taas Millan kanssa  lähdimme Kreikkaan. Koronan vuoksi Aegeanin lentojamme  on monta kertaa siirretty ja jo varattuja majoituksia esim. Evialla ja Skyroksen Chorassa peruutettu.

Tällä kertaa matkustimme junilla lentokentälle.  Siellä oli näin hiljaista:

Matkustimme  business-luokassa Aegeanin lahjakuponkeja käyttäen. Korona-aikana lennolla tarjotaan vesipullo ja keksi tai sämpylä, me nautimme näistä:

Ylempi on Millan kala-ateria. Tuon lisäksi hän sai jälkiruoaksi ison lautasellisen hedelmiä.

Alempi kuva esittää minun broileriannostani. En jaksanut paljoakaan tuosta syödä koska junassa jo söin pari eväsleipää.

Juomia saimme mielin määrin. Otin valkoviiniä ja Milla myös. Hän otti vielä ouzonkin.

Matkamme lyheni alkuperäisestä 3 vrk. Lentokin ehti kallistua ja koronatesti tulee maksamaan 238 €. Se testi  tehtiin Terveystalossa Turussa 3 päivää sitten ja negatiivinen tulos piti esittää englanninkielisenä ennen lentoa. Rokotuksen olen saanut vasta kerran, toinen annos annetaan 2.7.

Nyt päädyimme Samoksen seutuville. Tällä hetkellä olemme Kokkarissa, missä vietämme 2 yötä. Sen jälkeen menemme lempipaikkaamme pikkuiselle Fournille 3 yöksi. Hotellina on tuttu kiva Toula Rooms.

Matka jatkuu sitten ainakin Lipsille, Agathonisille,Lerokselle ja Kosille. Onnistuimme saamaan lennot Kos -Ateena alle 30 €: n hintaan 29.6. Toki ruumaan menevät laukut maksavat vielä lisää, mutta ne me maksamme Aegeanin etupisteillä.

Tiedän ystävieni odottaneen jo tätä blogia. Vasta nyt ryhdyin kirjoittamaan koska olen ollut nyt ollut melko väsynyt kaiken jännittämisen takia.

Tämä reissu on vaatinut paljon työtä verrattuna aikaisempiin. Yhä haluan saada  matkalaukkuni ruumaan ja siitä olen maksanut mieluiten hinnan Aegeanin etupisteillä. Yöpymispaikat ovat edullimmasta päästä ja kumpikin meistä haluaa oman huoneen. Nyt varasimme 1. kertaa yhteisen huoneiston 1 yöksi hintaan 55 € Artemidasta, lentokentän läheltä. Vanha tuttu Rafinan Avra-hotelli on taas nostanut hintojaan, siksi tämä valinta nyt. Varasimme myös lentokenttätaksit kumpaakin suuntaan valmiiksi a' 20 € koska bussin aikataulu on muuttunut nyt huonoksi.

Nautilus Apartments oli kotimme ja iloinen yllätys! Siellä oli tällaista:

Millan toiveesta olin etsinyt kalaa tarjoavan tavernan läheltä valmiiksi iltaa varten. Sen nimi on Dolfin ja siellä oli mukava tunnelma ulkona.

Myöhään emme viipyneet koska taksi oli sovittu aamuksi jo klo 6.00.

Artemida on kiva paikka, meri ihan lähellä ja tunnelma rento ja ihmiset ystävällisiä. Suosittelen! Nautilus oli erittäin puhdas ja siisti.

Taksikuski oli mukava. Nyt ei kreikkamme sujunut yhtä lennokkaasti kuin illalla niiden viinien yms. jälkeen.

Aamiaiselle menimme loungeen ja 2 pääsi yhden hinnalla. Tarjolla oli kaikkea hyvää. Siellä oli kyllä niin tehokas ilmastointi, että tuli jopa kylmä. Niinpä söimme nopeasti ja menimme lähtöportille.

Samoksen lento lähti ajallaan ja se kesti 40 minuuttia. Kentällä odotimme yli tunnin bussia Vathyyn, Samoksen kaupunkiin. Tutustuimme muihin suomalaisiin, Juhoon, joka on toiminut oppaana ja Sannaan, joka asuu saarella ja hoitaa hylättyjä eläimiä yms.

Bussi ajoi Pythagorionin kautta ja tiet olivat tuttuja koska olen 2 kertaa ajanut itse saaren ympäri aiemmin.

Linja-autoaseman sijainti oli muuttunut entisestä. Menimme sitten kahvilaan entisen paikan lähelle koska halusin tarkistaa , vieläkö tuttu vihanneskeisari pitää kojuaan kävelykadulla. Ei siellä ollut nyt enää kuin tyhjiä kojuja siinä kohdassa ja entinen vilkas kauppakuja oli kuin kuollut. Niin on varmaan tämä hieno herrakin! Kahvilan tarjoilija tiesi tutun Bonnies-hotellini vielä toimivan, mutta Maria-emäntä on jo kuollut. Onhan vierailuistanikin siellä jo aikaa koska silloin elettiin vuotta 1986-1987!

Bussi Kokkariin lähti klo 12.20.

Kamelia Studios on nyt kotimme. Se sijaitsee korkealla mäellä ja vaikka matkalaukkuni nyt painaa vain 16 kg, oli sen raahaaminen portaita pitkin raskas urakka. Paikallinen rouva jo ehdotti hakevansa miehensä kantamaan laukkua ja puolivälissä matkaa tulikin joku toinen mies reippaana ja vei laukkuni ylös. Kiitos hänelle! Vasta seuraavana päivänä huomasin e-mailin Kamelian isännältä . Hän kysyi saapumisaikaamme ja tarjosi apuaan , jos tarvitsemme. Olin Samoksen kentällä sammuttanut puhelimeni jotta se ei ottaisi yhteyttä Turkin verkkoon , mitä siellä tapahtuu usein.

Huoneemme ovat kivasti vierekkäin ja erillään muusta osasta 3-kerroksista taloa. Meillä on yhteinen eteinen ja parvekkeet meren suuntaan vierekkäin. Tässä kuvia:

Tämä on eteinen.
Pieni keittonurkkaus. On veden-  ja kahvinkeitin sekä 2 sähkölevyä ja 1 kattila.
Suihkuverho ja televisio puuttuvat. Ilman siis pärjäämme. Hinta huoneesta on 40 €/yö ja normaalisti myyvät 3 yötä minimi, mutta saimme erillisluvan vain 2 yöhön koska laiva Fournille lähtee jo perjantaina. Senkin aikataulun selvittäminen oli suuri homma kun kesän aikataulut saatiin vasta hiljattain. Facebookin Kreikka-ryhmistä ei apua löytynyt vaikka moni yritti auttaa.

Puhdasta on ja sänky on mukava. Vaatekaappi on tilava, vanhanaikaista mallia, josta pidän enemmän kuin moderneista betonikoloista. Niistä tulee mieleeni sikala tai muu eläinkarsina! Myös vaatehenkarivalikoima on runsas ja sekalainen , turhaan tähän kotiin otin kotoa mukaan 6 omaa henkaria. Niitä haen ilmaiseksi Turussa City Markettien eteistiloista ja jätän kreikkalaisiin " koteihini" seuraavia vieraita varten. Jaloa!

Melko pian lähdimme kulkemaan ja tutkimaan ympäristöä sekä uimaan tietysti.

Ihan ensiksi tulo-oluet sen laukunkantoapua ehdottaneen  mukavan rouvan tavernassa alhaalla rannassa. Lempimerkkiämme (Fix) ei hänellä kyllä ollut.

Kokkarista kuvia ja ensitunnelmia.

Kivoja vaateputiikkeja on monta.
Ranta on pientä kiveä. Minulle oli vaikeaa mennä mereen ja tulla pois paljain jaloin. Aion seuraavalla kerralla ottaa mukaan rantajalkineet. Emme käyttäneet petejä vaan alustaksi riittää yleensä aina oma rantapyyhe. Enää se ei ole painava froteeversio vaan ohut hamam-pyyhe. Vesi oli sopivan virkistävää ja kirkasta. Rantoja on niemen kummallakin puolella, voi valita tyynemmän tai tuulisemman. Paljon pikkuhotelleja on myös ihan rannassa.

Maskeja on pidettävä myös ulkona 300 euron sakon uhalla! Käytännössä harvat niitä pitävät täällä. Toki kauppojen sisätiloissa meillä on aina maskit.

Näin kaunista on matkalla rannasta kotiin päin.

Turisteja ei ole paljon. Normaalitilanteessa tähän aikaan olisi varmasti täällä jopa ruuhkaa. Kauniita värejä näkee varsinkin tavernoiden ja baarien kalusteissa. Täällä  on siistiä ja hyvinhoidetun näköistä ja vieläkin paikkoja maalataan talven jäljiltä kauniiksi.

Kissoja kulkee melko paljon täällä. Ne eivät näytä niin hyvinvoivilta kuin esim. Amorgoksella, eräällä lempisaarellani.

Täällä istuimme alkuillasta. Nautimme samoslaista valkoviiniä, 6 €/ puoli kiloa. Se oli kiva vaihtoehto oluelle. Ihanan tyyni ja kaunis meri näkyy!

Syömään menimme kodin lähelle tavernaan nimeltä Kalamies. Otin saganakin (paistettu juusto) ja Milla otti grillattua mustekalaa. Nyt siihen oli hänestä turhaan sotkettu mukaan kastike. Hänelle tuotiin myös isohko lautasellinen riisiä ja ranskalaisia perunoita.

Paikan henkilökunta oli hauskaa seuraa. Saimme taas kivasti harjoitella kreikan puhumista. Oli hauska ilta ja viivyimme normaalia myöhempään siellä. Yleensähän me "täti-ihmiset" menemme levolle jo silloin, kun kreikkalaiset ( lapsiperheet jopa) vasta saapuvat illalliselleen! Haluamme päästä aamuisin liikkeelle uusiin seikkailuihin  emmekä halua käyttää aikaamme Kreikassa nukkumiseen vaan elämyksiin!
Nyt kyllä oli pieni virhe minulta vielä iltamme päätteeksi ahnehtia ilmainen ouzolasillinen koska ne korkeat portaat piti vielä selvittää. Se pahuksen juoma kihahti päähän niin, että askel oli jo portaiden yläpäässä vaarallisen horjuva! Mitä siis opin? Sen, että ouzo EI  ole minua varten!
Tämä oli siis reissumme alku. Jatkuu 10.6. torstaina.

1. Ihanaa turvallista reissua! Täällä vain haaveillaan ;-)!

2. Upeaa ja mielenkiintoista kerrontaa ja hyvät kuvat. Μπράβο. Kivaa matkan jatkumista 🌤