maanantai 14. kesäkuuta 2021

Ma 14.6. Lipsille

Tänään lähdemme Lipsille.

Aamulla pientä sadetta. Menimme sateelta suojaan kahville aamupalapaikkaamme odottamaan laivan tuloa. Se tuli ihan ajallaan. Ajoi Ikarian pääkaupungin kautta Patmokselle. Siellä näytti tältä:

Kuvan keskellä 2 hotellia, joissa asuin kauan sitten. Muutin pois enimmäisestä koska siellä ei netti toiminut. Naapurihotelli oli hyvä, mutta paljon kalliimpi uima-altaineen. Kuvan risteilyaluksen kotisatama on Valetta.

Ylhäällä näkyy kuuluisa luostari ja paikka, missä Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan, muistaakseni. Kävin siellä viime kerralla. Eräs munkki ryntäsi pieneen kappeliin sisään ja polvistui siellä nurkkaan kumartelemaan otsaansa lattiaan pyyhkien pitkäksi aikaa. Ihmettelin!

Laiva saapui Lipsille ajallaan klo 10.55.

Calypso-hotelli on rannassa viimeisenä. Saimme huoneet eri puolilta taloa. Milla katselee merelle  ja minä kylän suuntaan.

Näkymä parvekkeeltani.

Kylpyhuone on remontoitu sitten viime vierailun.

Emäntä ehdotti, että hänen poikansa pian tultuaan kantaa laukkuni huoneeseen kun hissiä ei ole. En halunnut odottaa pitkiä aikoja vaan hain sen itse kun poikaa ei näkynyt. Nyt järjestelin tavaroitani paikoilleen enemmän kuin aiemmin tällä reissulla ja asettauduin taloksi. Lippukin pääsi nyt liehumaan. Konstit on sen kanssa monet...

Raastinrauta ja Fairypullo painona jotta ei kaadu tuulessa. En halua nähdä siivoojan ilmettä!

Seuraavaksi lähdimme kiertelemään kylää, pankkiautomaatille ja lounaalle. Olikin jo kova nälkä taas.

Nyt oli sitten Millan vuoro tuskailla saaren ainoan pankkiautomaatin kanssa. Se ei antanut rahaa. Onneksi ei sentään korttia syönyt!

Tuo korkein rakennus on hotellimme. Puolipyöreä ikkunani näkyy.
Kävelimme ylös kirkolle. Sen lähellä menimme  tähän tavernaan.

Päivän ruokana oli vuohenlihaa ja otin sitä ranskalaisten perunoiden kera.  En jaksanut siitä kuin puolet. Milla valitsi horiatikin ja tsatsikin.
Kuljimme vähän siellä yläkylässä ja halusin löytää talon, joka yhä on pöytäkoneellani taustakuvana. Se löytyi:

En tiennytkään, että talon yläkerrassa on vuokrattavana huone:

Kyltissä lukee näin:ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ 6936846177

Siellä oli kivoja taloja ja pieniä putiikkeja.

Alhaalla kylässä kokeilimme taas sitä pankkiautomaattia. Sisällä pankissa neuvottiin nostamaan pienempi summa, mutta sekään ei auttanut! Saapa nähdä, miten tästä selvitään! Pitääkö lähteä toiselle saarelle eli Lerokselle ja sen automaatille? Lounas kyllä voitiin maksaa kortilla ja samoin ostokset hotellin supermarketissa. Sekin oli kyllä  melkoinen näky, oikea sekatavarakauppa! Niin kreikkalaista...
Kuvista näkyy, että on puolipilvistä. Sade taukosi jo aamulla merellä ja aurinkokin paistoi jonkin aikaa.
Huoneisiin tulimme lepäilemään, jatkamme kuljeskelua taas klo 17 aikaan.
Kirjoittelin tätä blogia huoneessa ja pesin vähän myös pyykkiä. Pyykkinaru piti taas  virittää , mihin pystyi.

Ei se pankkiautomaatti toiminut illemmallakaan.
Istuskelimme kahdessa eri ouzeriassa (pappakahvilassa) valkoviiniä siemaillen. Olivatpa pienet suolaiset palat, esim. marinoidut oliivit hyviä!
Kylän elämää oli mukavaa seurata. Lapsista pidetään niin hyvää huolta ja vanhuksista myös! Melun vuoksi siirryimme toiseen pappapaikkaan. Siellä oli paljon kissoja. Ne juoksivat jonossa sisään isännän tullessa kasseineen kaupasta. Meille hän toi ihanasti tuoksuvat valkoiset kukat.

Tämä ouzeria on ihan parvekkeeni alapuolella.
Piti vielä hakea pitkähihaista huoneesta kun aioimme istua illalla meren äärellä ja tuuli tuntui yltyvän.
Ilta oli kuitenkin lämmin. Kiva vanhempi kreikkalainen musikkki soi taustalla ja tässä paikassa oli rento tunnelma.
Vihdoin illalla sain Agathonissilta sähköpostiini vastauksen kun olin kysynyt meille huoneita. Vapaata siinä paikassa oli vain yhdeksi yöksi. Pitää kysyä toisesta paikasta.