lauantai 12. kesäkuuta 2021

Lauantai 12.6. Fournilla

Aamulla jo ennen klo 07 alkoi taas tuossa rannassa se melu. Kysyimme illalla tavernassa, mikä juttu tuo on. Kuulemma ruoppaaja, rakennetaan uutta satamaa.

Yö sujui huonosti nukkuen kuumuuden takia. Huone oli illalla tullessani kostea ja kuuma kuin sauna. Pidin parvekkeen ovea auki ja vedin sen eteen harsoverhon hyttysten varalle. Tukalaa oli silti. Vasta yöllä 03: n aikaan ymmärsin käyttää ilmastointilaitetta. Sen säätäminen ja käyntiin saaminen kyllä kesti kauan ja nytkin siinä näyttää joku valo palavan ja kello on 8.20. En ole teknisesti taitava!

Eilen siellä pappakahvilassa suunnittelimme myös seuraavia matkakohteita ja etsimme koteja. Lipsillä ilmeisimmin valitsemme minulle tutun Calypso-hotellin. Leroksella tuttu Niki olisi viikoksi valintamme. Agathonisiltä löysimme paikan nimeltä Maria Rooms ja tavernan isäntäkin suositteli sitä kysyessämme. Kosilla viipymisestä luovuimme sen turistimaisuuden ja vilkkauden takia ja päädyimme sen sijaan Telendokselle , missä olisi koti hintaan 30 €/yö. Toki nämä kaikki ovat vielä vasta suunnitelmia. Kuitenkin takaisin Ateenaan meillä on lento aamulla 29.6. Kosilta.

Pian lähdemme jonnekin aamiaiselle. Vähän harmittaa että keittiövarustus on huoneesta poistettu!

Aamiainen oli edullinen ja hyvä läheisessä kahvilassa. Mitään listaa ei ollut vaan nuori nainen kertoili, mitä on tarjolla. Hän teki hyvät kasvismunakkaat, appelsiinimehun ja kahvit. Lisäksi toi leivät ja voit. Kävimme uudessa isommassa ruokakaupassa. Palvelu kesti kauan, kun hinnat piti paljon selvittää soittamalla.

Lähdimme uimarannalle niemen toiselle puolelle tietäen kyllä, että korkeuserot ovat suuret. Huh, mitä kiipeilyä. Onneksi tuuli vähän vilvoitti!

Vesi oli kirkasta ja virkistävää. Ranta on nimeltään Kampi. Paikallinen pieni taverna oli asiakkailta suljettu. Sinne saapui suuri perhe viettämään aikaa.

Lähdimme tutkimaan, olisiko seuraavalla rannalla mitään tarjolla. Oli kyllä kalastajapapan taverna auki. Olutta ja sardiineita sekä vihanneksia (tomaattia, kurkkua, oliiveita) ja leipää hän toi pöytään. Kylläpä maistui hyvältä!

Vielä hänellä ei ollut muuta tarjolla, mutta sanoi vaimonsa kyllä myöhemmin tekevän ruokaa siellä. Vaimo tulikin n. klo  15 ja alkoi laittamaan paikan pöytiä kuntoon. Lähdimme kuitenkin jo kiipeämään takaisin kotimatkalle siinä helteessä. Täysinäisin vatsoin olisi kiipeäminen ollut kyllä vaikeaa. Sitä se oli jo nytkin kun kuntoni on niin huono. Levätä piti monta kertaa mäessä.

Vielä halusimme jäädä kotimme lähelle pappakahvilaan jotain haukkaamaan. Horiatiki-salaatti oli todella hyvää! Ihanan makeaa tomaattia ja runsaasti hyvää oliiviöljyä. Otimme salaatin ja oluen meille yhteisiksi.

Tästä pappojen paikasta  on kiva katsella laivojen saapumisia. Tuolitkin on laitettu siellä ihan katsomon muotoon!

Nyt saapuikin tänne joitakin turisteja ja pois lähti suuri joukko , ehkä häävieraita ja aamulla  tullut pappikin. Tämän paikan ohi ei pääse ilman että sinut huomataan. Paikalliset viihtyvät tässä kulkijoita katsellen.

Illalla menimme,  kuten sanoimme eilen, tuttuun Nikos-tavernaan. Emäntä vaikutti koronan vuoksi ahdistuneelta. Hän kertoi, että talvella tavernaa ei saanut pitää auki. Nytkään siellä ei ollut montaa asiakasta, mutta ei kyllä ollut naapuritavernassakaan.

Tilasimme lihattomia ruokia, briamin, tsatsikin ja favan. Ruokaa emäntä toi paljon ja se oli todella maukasta. Hinta viineineen 20 €.

Siinä rannassa kävi kova tuuli ja tulipa jo vähän kylmäkin. Ajattelimme siirtyä toiseen paikkaan, urheilukahvilaan katsomaan jalkapalloa. Minua se ei kyllä kiinnosta tippaakaan. Suomi kuulemma pelasi Tanskaa vastaan ja nyt juuri oli pelissä tauko. Paikka oli kuitenkin niin täynnä ihmisiä, että lähdimme pois. Hyvä ehkä niin ihan tuon koronankin takia.

En usko, että siellä olisi muita suomalaisia nyt ollut. Pappakahvilassa luulin kuulleeni suomea, mutta kieli olikin viroa.

Ennen uimaretkeämme Milla laittoi jo hotelliin Lipsille kysymyksen vapaista huoneista . Saimme jo vastauksenkin ja valintamme on tuttu Calypso-hotelli . Tuntuu kivalta kun asia on nyt kunnossa eli 3 yötä siellä varattuina.