keskiviikko 23. kesäkuuta 2021

Keskiviikko 23.6.20021 Agathonissi

Huomenta. Taas on tulossa kuuma päivä.

Harmillisen jyrkkä mäki pitäisi kiivetä jotta pääsisi kylään, missä paikalliset itse asuvat. En aio lähteä tässä kuumuudessa edes yrittämään.

Nukuin viime yön huonosti ja heräsin klo 05.

Aamulla oli jo kova nälkä. Huoneessa on jääkaappi ja keittiön  lavuaari, ei edes vessassa juomalasia hampaidenpesua varten puhumattakaan vedenkeittimestä, kahvimukista , aterimista jne. Asia ei ilmennyt huonetta varatessa, pääasia oli päästä tänne.

Aamiainen lähimmässä kahvilassa klo 9.

Suodatinkahvi oli oikein hyvää pitkästä aikaa. Otin kinkku-juustomunakkaan. Millalle sama ilman kinkkua.

Mietimme, miten jaksaisin kävellä yläkylään asti, kun harmittaisi kyllä myöhemmin, jos se kokonaan jäisi näkemättä. Itsehän aina puhun siitä " aidosta" Kreikasta! Milla oli lähdössä sinne pankkiautomaatille joka tapauksessa. Päätimme lähteä yhdessä ja pitää  monta lepotaukoa matkalla.

Yhteensä ohitsemme  ajoi 5 autoa menomatkalla eikä kukaan tarjonnut kyytiä. Tosin en myöskään näytellyt sydänvikaista raukkaa rintaani pidellen kärsivän näköisenä, kuten suunnittelin!

Enää 1/5 matkaa jäljellä ja pankkiautomaatti näkyi jo.

Odottelin penkillä kun Milla kävi automaatilla. Sitten hän jatkoi kylän kauppaan asti ostamaan juomat meille. Menin hiljaa perässä. Kylän aukiolla oli varjoisa paikka juomatauolle. Eipä siellä mitään nähtävää ollut.

Kanoja oli monella pihalla ja pellolla.

Yhtään tavernaa ei löytynyt. Taloja kunnostettiin joissakin kohdin ja myös hylättyjen näköisiä siellä oli.

Meri näkyy  tuolla alhaalla ja alakylää.

Olipa hikinen reissu! Äkkiä uimaan tai suihkuun! Minulle kumpikin!
Nyt ymmärsin ottaa rantasandaalit mukaan rannalle  ja kävely kivillä oli helpompaa. Olimme n. 2 tuntia rannalla ja alkoi jo iho kuumottaa.
Klo 14 lounas Voulan perheen tavernassa oli onnistunut valinta!

Millan annos oli merellinen salaatti). Se oli oikein hyvä!

Otin alkupalalihapullat ja söin ihan kaiken. Ranskalaisten päälle pyysin ketsuppia.
Tämän kaiken jälkeen otin makoisat päiväunet. Hyvä juttu koska täysikuu valvottaa minua varmaan jo pian!
Päiväunieni aikaan Milla ui uudella rannalla. Siellä oli ollut kaunista.
Yksi uutinen vielä: ihmettelimme, kun tämän talon  pääoven edessä on kuin iso terassi pöytineen ja tuoleineen, mutta ei näy grilliä tai juomahyllyä tms.

Naapuri, norjalaismies istui siinä ja joi jotain. Näytin hänelle mukaani nyt ottamani ja ihan itse aamulla askartelemani juomalasin eli kaulattomaksi omalla sahalaitaveitsellä sahaamani pienen vesipullon!

Kysyin, onko heillä huoneessa kahvikuppeja. Hän näytti  meille yhteiskeittiön. Siellä oli vedenkeitin, kahvikeittimiä, astioita, kattiloita, elintarvikkeita ja kaikkea isossa huoneessa. Ehkä on mikrokin, en muista.

Hän kertoi, että Samokselta tulevat ihmiset käyttävät sitä ja se on kaikkien käytettävissä. Aha, kiitos tiedosta.

Illan ajan Milla on yrittänyt selvittää netin kautta ja soittamalla, mahdummeko me huomenna siihen 1 €: n veneen kyytiin matkalla takaisin Lipsille. Mahdollisuudesta tähän  kummalliseen veneretkeen kertoi se Dubain poika veneretkellä. Millan saamat vastaukset ovat olleet epämääräisiä ja ympäripyöreitä. Kävimme jo klo 12 aikaan ison laivan tullessa satamaan  kysymässä lippuja sataman lippukojusta, mutta lippuja ei saatu.
Illalla menimme sataman suureen Georges Tavernaan. Sen isäntä oli varma, että mitään ryntäystä ei siihen veneeseen huomenna ole.