torstai 18. huhtikuuta 2019

Torstai 18.4. Tinokselle Rafinasta

Aurinko on jo nousemassa ennen klo 7. Nappasin kuvat parvekkeeltani. Olipa kiva huone!Aamiaista en varannut. Se on kyllä Avrassa hyvä. Laiva lähtee klo 7.55.

Illalla lentokentällä kone oli kyllä perillä minuutilleen, mutta matkatavaroiden tulo hihnalle kesti niin kauan, että en ehtinyt klo 21.30 lähtevään Avran omaan bussiin. Yritin soittaa sen numeroon ja myös Avraan kysyäkseni, tuleeko vielä 22.30: n bussi tänään, mutta puheluihin ei vastattu. Päätin katsoa ja jos ei tule, menen normaalilla bussilla tai taksilla. No, tulihan se eikä kuski kysynyt matkustajien nimiä, laski vaan papereistaan.
Huoneeni oli 1. kerroksessa.Se oli jo maksettu eikä passiakaan nyt tarvittu, kun se oli jossain reppuni uumenissa. Veroja piti maksaa 3 €.  Wifiä  varten olisi pitänyt huoneen numeron lisäksi laittaa nolla kahdeksan kertaa. En tarvinnut sitä nyt kun pärjäsin muutenkin.
Vuode oli kyllä ihan mukava, mutta mieli niin levoton, että heräilin useita kertoja enkä klo 05 jälkeen yrittänytkään nukkua. Televisiokin jäi avaamatta ja sen auki pitäminen kun täällä olisi kielen oppimisen takia niin tärkeää.
Laivalippu oli vielä ostamatta joten lähdin hyvissä ajoin liikkeelle. Pieniä toimistoja, jotka myyvät laivalippuja on vierivieressä satama-alueella ja paljon tavernoja myös.
Menin pieneen toimistoon, joka on lähinnä hotellia. Olipa rouvilla nyt kova kilpailu asiakkaista. Siinä he huutelivat toimistojensa ovilla kilpaa satamien nimiä ja laivojen lähtöaikoja. Aiemmin en ole tällaista täällä havainnut. Ostin lipun laivaan, jonka lähtöaika on 7.55. koska sillä olen ilmoittanut tulevani. Superferry Andros taitaa olla tämän laivan nimi. Lippu maksoi 27 €. Kysyin vielä maksettuani, onko se halvin, kun aamulla lähtee muitakin laivoja . Nainen sanoi hinnan olevan kaikissa saman.
Sohvia ja tuoliryhmiä pöytineen on täällä paljon. Televisio huutaa ja ihmiset myös. Ulkokannella en ole käynyt vielä.
Suomea ei kuulu. Filippiineiltä on suuri ryhmä ja ilmeisesti kiinalaisia myös.
Matka sujui joutuisasti. Kirjoitin lyijykynäversioni koulutehtävästä wordilla valmiiksi. Siitä tuli kreikaksi pitkä kirje ystävälle muka Kreikassa olostani. Hups vaan, kun sanat lähtevät tulemaan solkenaan. Piti kirjoittaa 120 sanan kirje . Vaikka tekemääni paljon lyhensin, jäi sanoja silti 192.
Laivalla oli hyvin tilaa, mahtaa olla toista, kun kreikkalaiset saapuvat pääsiäiseksi Tinokselle  suurimman juhlapyhänsä viettoon!
Koululaisryhmiä oli paljon. Kylläpä niistä lähtee ääntä, tai oikeammin sanottuna elämäniloa! Portaikoissa piti kauan odottaa laivasta ulospääsyä ja siinä seistessä ääni oikein kaikui!
Milla oli portilla vastassa ja kauempana itse nuori emäntä myös autollaan. Kyyti olikin todella tarpeen kun matka oli pidempi kuin luulin.
Kotimme on kiva. 2 huoneen välissä yhteiskeittiö jossa parveke. Millan huoneessa on vain ikkuna. Kaikkiin oma sisäänkäynti. Paljon meriaiheisia sisustuselementtejä:
Leveä ja mukava sänky. Nykyään hyllyt ovat tällaisia ja esim. lavuaarit myös, betonitekeleitä.
Näkymä alas parvekkeelta naapuritalon puolelle.

Tuo sininen ovi johtaa portaikkoomme.

Aina tuo asettuminen kodiksi vaan vie aikaa. Keittiö on hyvin varustettu ja huoneessakin on vedenkeitin ja astioita. Jääkaappi, hiustenkuivain, ilmastointi ja tv löytyvät. Keittiössä näin myös silitysraudan. Täällä voisi asustella pidempäänkin. Ei kuulu mitään liikenteen tai muuta melua.

Vaihdoin shortsit jalkaan ja lähdimme kulkemaan. Aivan kotimme nurkilta jo alkoivat pikkuiset kujat ja ihania putiikkeja oli paljon. Myös pieniä tavernoita  ja kahviloita ja gyrospaikkoja oli kujilla. Rantakadulla talojen suojissa oli ihan kesäisen lämmin, mutta meren puoleisella jalkakäytävällä tunsi jo kylmän merituulen. Monet paikalliset tervehtivät ja varmasti kesäasuisena herätimme huomiota kun paikalliset olivat vielä ihan talvitamineissa.
Tutustuimme kaupunkiin, mitä on missäkin. Apteekkia ja kirjakauppaa tarvitsen tänään. Lähetän ystävälle ensi hätään yhden psoriasisvoiteen kirjekuoressa Suomeen. Lisää paketissa  lähetän sitten vasta Suomesta hänelle.
Kävimme tutkimassa bussiasemalla aikatauluja. Huomenna ehkä  mennemme pariin kylään.
Etsimme aurinkoisen tavernan tms. kun jotain teki jo mieli. Päädyimme pieneen grilli-gyrospaikkaan. Siellä oli hyväksi kehuttua olutta ja sitä se kyllä olikin. Kuvan laitan myöhemmin.
Milla otti gyroksen ja minä horiatikin kun se on kiva reissun "korkkaus". Voi, mikä ihana yllätys! Ne tomaatit! Niitä olen jo kauan eri reissuillani turhaan etsinyt ja nyt vihdoin onnistuin! Viivyimme siinä pitkään eri reissujemme kohokohtia muistellen ja todella nautin salaatistani. Yhtään tomaattilohkoa ei jäänyt lautaselle.
Tässä kuvassa vasemmalla tuo grilli.Se on kreikaksi psistaria.

Sain asiat hoidetuksi apteekissa ja kirjakaupassa. Supermarketista haimme aaupalatarvikkeita ja juomia jääkaappiin. Myös vesipullot ostimme vaikka hanavesi huoneessa kyllä vaikutti hyvältä.
Myöhemmin otin kävelylle vain pienemmän laukun enkä ottanut valokuvia tabletilla kuten yleensä. Vielä en saa liitetyksi silloin ottamiani  kuvia tähän puhelimesta, mutta eipä se ole mikään uutinen.

Olipa hyvä, että kuulin jo Suomessa, miten kylmää Kreikassa tällä kertaa keväällä on ollut. Nyt oli kevytuntuvatakki todella tarpeen kun tuuli oli noussut ja tuntui jo kylmältä.
Päätimme mennä sellaiseen tavernaan, jonka isäntä on asunut paljon Suomessa ja jonka ruoat Milla on hyviksi aiemmalla matkallaan todennut. Emme jääneet ulkopöytiin vaan menimme sisälle.
Nyt sain toista herkkuani, kanistifadoa. Milla otti hortaa ja kalaruoan. Favan otimme yhteiseksi ja se oli oikein hyvää.
Taverna alkoi mukavasti täyttyä. Me kuitenkin olemme niin tapojemme orjia, että päätimme jo lähteä nukkumaan vaikka  oli vasta iltauutisten aika.

1. Voi nuo ihanat tomaatit. Niitä minä kaipaan. Ja kreikkalaisia viinejä.
    Lupaa, ettet koskaan lakkaa kirjoittamasta tätä blogia!

Ihania hetkiä Kreikassa!

T. Jokkeri

1. Jokkeri, vasta nyt kotona 4.5. huomaan, että vastaukseni on mennyt väärään kohtaan. Nuo tomaatit olivat reissun ainoat makeat.

2. Mahdoitteko olla Malamateniassa syömässä? Missä majoitutte? Virginia Rooms? Ovi näyttää niin samalta! Hyvät jatkot!

1. Kyllä, se oli tuon niminen. Isäntä oli juttelevainen.
      Kalimeran se:n sivuilta Milla löytää kaikkea suositeltavaa usein. Kotimme on Anoi Rooms , löytyi Bookingilta. Kiitos, nautimme ja pidämme lämpimät takit mukana.

3. Voi, miten kaunis pyyntö sinulta! Lupaan. Nuo tomaatit olivat kyllä niin iloinen yllätys kun olin jo menettänyt toivoni niiden suhteen. Olen etsinyt turhaan niitä nyt jo niin kauan. Arvaa, mitä ostin tänään pieneltä torilta ennen kuin nousin bussiin?

4. Kiitos Merja taas mukavasta reissusta sitä on ilo lukea

5. Kiva kuulla. Anteeksi, että en ole aiemmin reagoinut. Löysin tämän kommenttisi vasta 22.4.