sunnuntai 28. huhtikuuta 2019

1. pääsiäispäivä sunnuntai 28.4.

Kristus on ylösnoussut. Totisesti on ylösnoussut.

Ehkä on taas niin, että video öiseltä kirkolta ei näy. Kokeilen silti.

Tänään klo 11.30 lähtee bussimme Sounion lähelle, jos lähtee. Epäselvää, mikä vuoro ei pyhänä kulje.
Menin taksilla jotta varmasti ehdin. Bussiasema Pedion Areon on ihan koulumme vieressä. Lippu maksoi 3 €.Kuulimme, että Sounion oranssista bussista pitää jäädä Varkitsassa pois ja jatkaa sieltä sinisellä  paikallisbussilla Variin.
Bussi ajoi tuttua rantatietä ja matkalla näkyi kivoja uimarantoja esim. Glyfadassa. Otin kuvia vasta Varkitsan kohdalla:

Tässä yksi omituisuus kun suojatie päättyy nurmikkoon, jonka yli on mentävä jotta pääsee seuraavalle suojatielle! Vahingossa tosin kukkani tuli linssin eteen.

Perillä löysimme oikean paikallisbussin pysäkin kun bussissa avulias matkustajatäti neuvoi. Jatkaa piti siis paikallisbussilla.
Joopa joo! Milläs jatkat paikallisbussilla jos sinulla ei ole lippua ja lippukiosit , tavalliset kioskit ja  minimarketit ovat kiinni pyhäpäivänä.Taksia  x 2 jo mietimme kunnes tajusin, että minulla on jo toinen 5 päivän lippu menossa ja mukana laukun SIVUtaskussa ja toisellakin meistä oli lippu. Näin  loput 4 olisivat sopineet yhteen taksiin, mutta niitäkään ei näkynyt. Kun sitten bussi nro 171 tuli, säntäsimme koko lauma bussiin ja kuului kling kling vain kahdesti. Loput 4 tulivat siis pummilla. Hui!

Varkitsa olikin tuttu paikka. Kerran , muistaakseni Karpathokselta tullessani olin siellä hotellissa yön. Hotellin uima-allas oli karmean haisevan levän peitossa. Eksyin heti kättelyssä pienen hotellista saamani kartan kanssa. Kysyin moottoripyöräpoliisilta ja oikea katu löytyi. En lähtenyt enää eksyilemään silloin illalla vaan pidin omaa taverna-iltaa parvekkeellani Dalarasta kuunnellen.
Myös Vari oli tuttu alue pienen kirkon alueella. Sen lähellä oli kivat markkinat värikkäine hedelmineen ja vihanneksineen. Liikuin silloin vain pienellä alueella siellä. Pireuksen lentokenttäbussi ajaa Varin läpi, siksikin se on tuttua seutua jkv.

Eräs rouva selvitti meille Varkitsassa bussia odotellessamme bussilippuasiat ja neuvoi, missä meidän pitää jäädä bussista pois. Hän itse lähti edellisellä pysäkillä.
Emme me mitään tavernoita nähneet molemmin puolin tietä kuten piti! Lähdimme sitten keskustaan mielestämme.  Väärään suuntaan. Eipä näkynyt ruokapaikkoja eikä missään edes tuoksunut ruoka tai grillaussavu.
Nyt nuori rouva selitti, että meidän olisi pitänyt mennä toiseen suuntaan kun jäimme bussista. Saimme taksin ja hän selitti kuskille, että olemme tulleet kylään kuuluisan pääsiäislampaan vuoksi. Kuski vei meidät 2 erässä perille näihin maisemiin:

Mutta! Täyttä molemmissa tavernoissa, jotka olisivat olleet houkuttelevimmat. Ihmiset jonottivat tavernoiden ulkopuolella. Me jonotimme ainakin tunnin yhteensä niihin kahteen. Jonoja näkyi olevan muuallakin.
Sisällä näytti tältä.

Myös horiatikia ja tsatsikia söimme. Tomaatit pettymys taas kerran!
Tämäkin taverna oli moniosainen ja meluisa. Vaikeaa oli jutella pöydässä. Ruoka oli hyvää, mutta laskun saaminen kesti kauan. Me naiset lähdimme kahvilaan.

Olipa paluumatkakin vaikea. Liputtomat lähtivät taksia metsästämään ja me 2 odotimme kauan bussia. Kaiken huippu, että jos olisimme lähteneet toiseen suuntaan, olisi bussi 171 vienyt meidät Ellinikonin metroasemalle! Miten nopeasti sieltä olisinkin päässyt uima-altaalle! Jouduimme odottamaan kauan, mutta ryhmän mukana halusimme pysyä kuitenkin eikä niin kiire ollut Sounion bussiin, että taksia olisimme me 2 tarvinneet.
Ihan hullu taksimatka oli niillä toisilla sitten ollut. Kuski oli vetänyt todella pitkän lenkin ja maksu oli ollut 13,60 €!
Lämmin päivä meillä oli ja mieli olisi tehnyt uimaankin kun uikkarit ja pyyhe oli mukana. Nyt se kuitenkin jäi. Sounion bussi tuli klo 17.56 lipun tekstin mukaan. Bussissa olin jo niin väsynyt, että en ajatellut mennä enää illalla muiden mukaan Viktorialle tai jonnekin viimeistä iltaa istumaan. Harmi kylläkin kun he kaikki lähtevät Suomeen huomenna!

1. Olipa teillä pääsiäisseikkailu 😊! Kävittekö siis Soúnion kylässä, mutta ette temppelialueella auringonlaskua ihailemassa?

2. Sounion bussista jäimme jo Varkitsassa pois. Eeva (yli 70 v.) oli käynyt temppeliretkellä yksin edellisenä päivänä ja oli ihastunut. Hän oli siellä päiväaikaan. Ihailen hänen toimeliaisuuttaan kun hän on 1. kertaa Ateenassa! Nyt meillä oli pääasiana saada pääsiäislammasta.