lauantai 28. toukokuuta 2022

Evia, Karystos 28.5. lauantai

Kalimera, nukuin vain vähän klo 02.30 jälkeen. Kiusana nyt suonenveto turvonneissa jaloissa. Ilmeisesti helle yhtenä syynä jalkojen turvotukseen. Suola auttoi vähitellen.

Täällä nyt majoitus. Hotelli on  Karystosmare 40 €/yö. Ranta on tuolla alhaalla tien päässä.

Hotelli Karystosmare. Olisi hyvin parkkitilaa. Sijainti on rauhallisella alueella.
Sisäänkäyntimme ovat kadulta ja huoneista kulku pihalle.
Pihaamme

Pihaa. Kreikkalaisia asuu tuolla päädyssä.

Lähdimme supermarkettiin ja leipomoon. Kahvia lisää ainakin ja maitoa sekä juomia jääkaappiin piti ostaa. Isolle kirkolle asti ei tarvinnut kävellä.

Ne löytyvät lähempää. Aamiaiseksi puolet isosta kinkkujuustopiirakasta.
Sen jälkeen halusimme kaupunkiin tutustumaan. Tällaista täällä on
Bougeanvillaa

Kaunista mosaiikkia jalkakäytävällä.

Juuri valmistunut talo. Tyhjiäkin tontteja talojen välissä.
Kaupungintalo kaukana.

Suosittu pankkiautomaatti.
 Menimme kauppoihin kiertelemään. Milla osti kivan mekon ja 2 paitaa. Minä etsin kuivattuja pieniä oliiveja, ei löytynyt. Niitä sai Lipsin ouzeriassa.
Hedelmä- ja vihanneskauppaa.

Meri on kadun päässä. Helteessä oli kuuma kävellä ja kaupoissa pidimme maskeja.  Minua alkoi jo heikottaa.
Halusimme varjoon istumaan. Tuosta Als-hotellin baarista sitä löytyi.

Otimme pienet oluet. Meze oli näin hieno! Useimmiten se on nykyään vain chipsejä tai suolapähkinöitä. Tuo oli kiva yllätys lihansyöjälle eli minulle. Millalle oli tässä nyt  vain jotain juustopalleroita ja väkeviä piirakan paloja tms.
Etsimme turhaan toimistoa tai kojua, mistä ostaa laivaliput ylihuomiseksi kun lähdemme Rafinan kautta Artemidaan.
Pieniä tavernoita oli rannalla ihan jonossa.

Äänekkäitä ankkoja.
Millallekin jotain lounasta. Horiatikia. Nuo leivät olivat hyviä ja tuoreita.
Seuraavaksi halusimme uimaan
Menimme hotellin lähellä olevaan rantaan. Siellä on myös vessat ja suihkut ja jokin baari tms. Kauaa ei ilman varjoa kyllä voinut auringossa olla.
Ihanaa päästä hikisen reissun jälkeen omaan suihkuun ja huoneen viileyteen! Olen kai tullut vanhaksi!?
Alkuilta vietettiin omalla pihalla. Huomenna päätimme lähteä pieneen kylään nimeltä Mili (Μυλόι). Netin videon mukaan siellä on mukava Platanos-taverna.
 Sinne pyhäpäivän lounaalle haluaisimme.

Ταβέρνα "Ο Πλάτανος" -Καρυστινάκης
+30 2224 024300

Olimme taas jo nyt illalla aikaisin menossa tämän kaupungin rantakadun tavernoihin. Tällä helteellä ei kyllä nälkä ole, mutta suolaista on silti nautittava.
Perheet jo alkoivat kokoontua puistoihin
Illaksi rantakatu suljettiin taas liikenteeltä. Tavernoita on monta, mistä valita. Minä haluan kunnon tuolit ja se oli nyt yksi vaikutin valintaamme. Tosin vähän jo olen oppinut niillä nirunarutuoleillakin istumaan vaikeroimatta. Tässä tavernassa oli tarjolla kalaruokia ja Milla ottikin hortaa ja grillattua mustekalaa. Minulle saganakia, paistettua juustoa. Leipä täällä oli tummempaa kuin yleensä, hyvää oli sekin.
Taverna täyttyi hyvin asiakkaista. Viereiseen tavernaan eksyi vain muutama. Annoimme sitten tilaa uusille tavernaamme  tulijoille jatkamalla matkaa.
Nyt huomasimme lähellä uusia aukioita ja yksi kuja rannasta ylöspäin näytti valoineen houkuttelevalta. Kuljimme sitä pitkin ja löytyi matkatoimisto, jollaista olimme päivällä turhaan etsineet. Ostimme jo nyt liput a' 10 € maanantaiaamun aikaiselle laivalle (klo 06:45) kun menemme Rafinaan.
Tällä kujalla oli monta tavernaa pienine pöytineen ja paljon turisteja.
Oli jo pimeää, kello tosin vasta jotain 21. Suljetun rantakadun takia autot ajoivat ihan jonossa täällä. Ripustin turvakseni käsilaukustani kauniin heijastimen kun ahtaissa kohdissa autot ajoivat ihan kyljen vierestä vauhdilla. Tiedän kyllä, että heijastin voi olla huono idea Kreikassa, missä sitä ei käytetä ; se voi vaan aiheuttaa hämmennystä ja lisätä vaaratilanteita. Kauan sitten Kyproksen pimeällä maantiellä meitä oli 7 hengeä, 4 aikuista ja 3 lasta ja jokaisella heijastin heilumassa. Taisimme näyttää vähintään Ilmestyskirjan pedolta autoilijoiden silmissä kun monet ihan pysähtyivät sitä outoa ilmestystä katsomaan! Sorry, taas syrjähdin...
Aikaisin nyt taas lauantai-iltana jo menimme nukkumaan. Ihan hyvä niin!