lauantai 21. toukokuuta 2022

Lauantai 21.5. Nea Makri, Mati

Kalimera Miami- hotellista. Tällaiset ovat parvekenäkymät.

Nyt olen nukkunut hyvin  ja nähnyt paljon unia.

Hotelliaamiainen ei ollut mitään luksusta, mutta sitä en odottanutkaan. Vihannekset puuttuivat taas, mutta 3:a hedelmää oli tarjolla. Kahvi oli laihaa.

Päätimme lähteä aamupäivällä taksilla tai bussilla Rafinaan. Täällä ei ole mitään nähtävää. Myöskään niin kuuma ei ole, että viettäisimme päivän uimarannalla.

Tämä on juuri sitä Matin aluetta, missä jokunen vuosi sitten oli pahat tulipalot. Eilen kävelyllä näkyikin jo yksi palosta kärsinyt talo kauempana.

Tällaista on hotellin  ympäristö

Hotellin rouva tilasi meille taksin ja lähdimme Rafinaan. Hinta 10 €. Ensiksi menimme kahville sataman tuttuun kahvilaan. Kylmät frappekahvit sokerilla tai ilman.Aurinkoisessa kahvilassa oli kiva seurata sataman vilinää, mikä nyt kyllä oli vaisua. Lentokoneitakaan ei tähän aikaan lennellyt jatkuvana virtana yli kuten kävi joskus kauan sitten. Olin Avra- hotellin vieressä rannalla ja flight radarista oli kiva tutkia, mihin mikäkin kone oli menossa.

Sitten  kiertelimme kaupoissa ja kävimme apteekissa, tarvitsin silmätippoja kuiviin silmiin. Yksi isompi vaatekauppa houkutteli minua eniten alennusmyynnillään. Siellä oli kenkiä, laukkuja ja vaatteita paljon. Ostin pitkähihaisen puseron, viskoosia 90 % ja 10 % elastaania, hinta 15 €.

Oho, on ihan Tepsin värit ja jääkiekko tai jalkapallo eivät kiinnosta minua tippaakaan!

Etsimme kivaa lounaspaikkaa. Tutulla yläaukiolla olivat kaikki tavernat vielä kiinni.

Siellä oli outo basaari, koiria ja kissoja myynnissä.

Jokaisella ostoksella  autat koditonta/löytöeläintä. Näin tuon ymmärrän.

Menimme takaisin satama-alueelle lounaspaikkaa etsimään. Vaihtoehtoja oli monta.

Tsatsiki, horiatiki, oluet ja ystävälle annos pikkukaloja. Olipa hyvää ruokaa.

Etsimme vielä isompaa supermarkettia, jossa olisi hyvä valikoima viiniä parvekekemuihimme, mutta sellaista ei ainakaan läheltä löytynyt. Oman kylän viini saa sitten kelvata. Niin ja Fix-olutta nyt löytyy joka pikkukioskistakin tai minimarketista. Täällä 500 ml 1,60 €.

Takaisin hotelliin taksilla ylätaksiasemalta. Sen olen  Rafinassa oppinut, että takseilla on omat vyöhykkeet/alueet ja sataman taksilla ei pääse esim. Artemidaan ja siten ei kai Nea Makriinkaan.

Nyt taksin hinta oli 8 € ja ajovauhti kova.

Vähän sitten lepäilyä huoneissa, lukemista , Kreikka-videoita, ihmisten matkakertomuksia yms. Seuraavaksi  parvekepartyt pystyyn. Aurinko kuumotti siihen parvekkeelle  paahtavana eikä markiisin laskeminenkaan paljoa auttanut. Kuumuus oli liikaa. Keksimme siirtyä talon päädyssä sijaitsevalle tyhjälle parvekkeelle, joka oli varjon puolella. Omat tuolit ja juomat vaan mukaan ja menoksi.

Tilasimme jo taksinkin huomiseksi meitä hakemaan Kytheran lentokentältä. Täällä taas on booking comin tarjoaman taksin hinta  hotellista Ateenan lentokentälle melkein tuplaantunut eilisestä. Sitä emme aio käyttää enää.

Illalla sitten menimme taas Gorgona-tavernaan. Eipä ollut siellä , isossa paikassa, nytkään mitään ruuhkaa. Ehkä 6 pöydässä asiakkaita.

Katkarapusaganaki oli hyvää, mutta naxoslainen juustoannos pettymys.