tiistai 31. toukokuuta 2022

Nyt Suomeen 31.5. tiistai

Heippa kiva Artemida!

Nyt on kaunis aurinkoinen aamu.

Oli kiva koti. Vaikka taverna on alakerrassa, ei ollut mitään melua illalla tai yöllä.

Herätys ennen klo 06 ja taksilla lähdimme klo 06.30 kentälle,hinta  20 €. Oli kiva kuljettaja. Sai puhua kreikkaa ja kertoa reissusta. Hänkään, kuten muutkaan tapaamamme paikalliset,  ei ollut koskaan käynyt Kytheralla. Olen jo oppinut, että ei kannata luetella saaria ,missä olen käynyt! Niitä on niin suuri määrä ja muutama, kuten  Iraklia, Schinoussa ja Kastellorizo ainakin , ovat vielä minulta näkemättä. Turhaa niistä on puhua,kun kreikkalaiset itse eivät useinkaan matkoille pääse!

Kissat olivat tulleet yöllä kylään. Aurinko lämmittää jo ja valo on kaunis.

Oli hyvää aikaa kentällä ostoksille. Tosin ostin vain  ouzo-pullot.
Aamiaista nautimme loungessa kaikessa rauhassa, nyt Milllan kupongeilla.
Oli ihan viime hetkille epävarmaa, pääseekö Milla businessluokan paikalle, muuten olisi paikka ollut 14 A kun minun on 14 C. Nyt siis minulla käytäväpaikka, jonka plussana  on vain  pääsy jaloittelemaan. Muuten haluan aina ikkunapaikan vaikka en kaikkia saaria tunnistakaan ilmasta.
Hyvissä ajoin on kone valmiina nousuun, klo on nyt 9:22. Niin, ja Milla on ihan etupenkissä business-luokassa.

Tämän kirjoitin lennolla aloittaen eilisillasta:
Taverna Ta Dolphinian piti olla illalla ruokapaikkamme, mutta kun parvekkeellamme alkuillan kuunteliimme niitä 80-luvun alun iänikuisia tuttuja kreikkalaisia Maria me ta kitrina-lauluja, emme sinne enää halunneetkaan!
Taverna   Archontikon sijaisee rannalla lähellä taksiasemaa. Olin kehuja siitä lukenut. Hyvä ruoka ja esim. mahdollisuus  syödä kreikkalaisia hyviä ruokia rantahiekalla varpaat vedessä y.m.s kuulosti kivalta.  Sen sitten valitsimme. Tosin,kyllä sielläkin sitä vanhaa musiikkia jkv. oli!
Matkalla oli 2-3 muutakin paikkaa, johon sisäänheittäjät houkuttelivat.Yksi heistä huuteli jotain peräämmekin, mitä en olisi luullut Artemidassa tapahtuvan, niin paljon olen ystävällisiä ihmisiä täällä tavannut. Tästä huutelusta olemme Millan kanssa eri mieltä, hän ei sitä kuullut/ noteerannut. Ehkä minä kuulin/luulin  väärin!
Tänäänkin aamiaisen isäntä ja emäntä sekä uimarannan kahvit myynyt rouva olivat kivoja. Myös meidän kotimme siivooja oli ystävällinen vaikka me varmasti hänen mielestään tulimme melkein tuntia liian aikaisin, klo 13 paikalle ja hänellä oli   työ vielä kesken.Oli alusta asti epäselvää, milloin saamme avaimet. Jos olisimme ottaneet hotellin kalliin kuljetuksen lentokentältä, olisi asia ehkä ollut selvä. Nyt , kun tulimme Rafinasta, oli asia eri. Vastasin viestiin, että tulemme Rafinasta aamulla aamiaisen jälkeen. Huone on yleensä valmis klo 14. Nyt sanottiin, että voimme klo 9 jättää laukut huoneeseen! Sitten sanottiin, että on the noon on valmista. Yhtä sählää siis. Kun alakerran taverna aukesi, jätimme matkalaukut sinne ja puimme uimapuvut wcssä. Mitähän matkalaukkujen   penkomisesta suomalaisessa  ravintolassa terveysviranomaiset sanoisivat!?

Asiakkaita oli nyt illalla Archontikonissa paikalla jo paljon, mutta paikka on niin suuri, että hyvin vielä tilaa löytyi.
Pöytään tuotiin iso pullo kylmää vettä,  paahdettua leipää, seesamikeksejä , jotain väkevähköä levitettä ja pieni avattu pullo rakia ilman etikettiä.
Valitsin bekri mezen ja Milla otti katkarapuspagetin.

Ruoka oli hyvää ,omani olisi riittänyt kolmelle! En huolinut  jättämääni ruokaa mukaani pakettiin vaikka tarjoilijat sitä ehdottivat. Kissoille se annos  olisi ollut liian väkevää ja suolaista ja rottia en ruoki! Millalta jäi paljon spagettia syömättä.
 Jälkiruoaksi tuotiin loukomadeksia, kuin kevyitä pieniä munkkeja ehkä hunajalla kostutettuina ja  suklaakastikkeella koristeltuna. Otin muutaman. Hyviä, eivät liian makeita. Otin kuvan niistäkin.

Tavernassa oli paljon tarjoilijoita ja palvelu pelasi hyvin; aina näkyi henkilökuntaa jossain kohtaa.  Ihan siinä kohdalla oli myös lapsia uimassa vaikka alkoi jo tulla ilta. Oikein kiva paikka. Sinne Millakin sitten aina syömään  menee, kun asuu Artemidassa. Erityisen kivaa hänestä oli se pikkuinen raki-tervetulotervehdys. Hän seikkaili taas juuri Kreetalla pääsiäisen aikaan ja tottui siellä siihen, että rakia tarjottiin tavernoissa  joka kerta. Yleensä kai kuitenkin ruokailun päälle, en tiedä.
Ai, että Milla muuttaa Artemidaan? Nyt kyllä kävi niin, että hänkin ihastui kaupunkiin, sen ihmisiin, kokoon, siisteyteen , tunnelmaan ja ystävällisiin ihmisiin. Sijainniltaan se olisi oiva asuinpaikka, kun kaikki olisi lähellä. Olisi lyhyt matka Rafinaan ja saarille, lentokentälle ja Ateenaankin. Rannalta ehkä löytyisi kiva koti merinäköalalla. Kaupungin uimaranta osoittautui hyväksi. Löytyy myös nopeammin syvenevää rantaa kuin tuo, jolla me olimme. Niin, ja vesi oli kirkasta ja puhdasta, ihan erilaista kuin Ateenan Edemissä, missä olen usein käynyt virkistätymässä. Sen vesi  on sameampaa ja joskus vähän roskaistakin. Paljon siellä kyllä ihmisiä ui, mutta veden likaisuudesta varoitellaan. No, on siellä suihkuja eikä se Turunkaan kaupunkialueen merivesi niin puhdasta ole!
Artemidan ranta olisi ihan kymppi, kun  Millahan  rakastaa uimista, käy aamuisin meressä ja oikeasti ui pitkiä matkoja eikä vain kastaudu tai vähän kellu kuten minä!
Illalla ruokailun jälkeen matkalla huoneisiin oli ulkona paljon lapsia leikeissään kuten oli ennen meilläkin 50-60-luvuilla ainakin vielä. Se on aina niin kiva näky. Nyt ulkona  pelattiin pallolla.

Oli ihanaa päästä sänkyyn peiton alle, kun jo alkuillasta omalla parvekkeella uimapuvussa oli alkanut paleleminen. Sitä jatkui illan. Tavernassa mukanani oli huivi lämmikkeenä.
En jatkanut yhtään illalla  blogin kirjoittelua huoneessa vaan rupesin nukkumaan. Otin mahdollista kuumetta ja särkyä vastaan yhden Depon-tabletin ja hyttysten, sen yhden, takia 1 tbl Zirtec. Sillä toivoin olevan unettavaa vaikutusta vaikka olinkin jo valmiiksi väsynyt. Hih!

Keskiyöllä kävin vessassa ja heräsin itse klo 05.45.Aamiaisen ajattelin nauttivani vasta lentokentän loungessa.
Niin tapahtuikin ja hyvä aamiainen oli. Alkoholia ei nyt edes maistettu vaikka samalla kupongilla olisi mielin määrin saatu!

Tuliaisiksi ostin vain ison ja pienen Plomari Ouzo-pullon. Maksoin nyt kortilla ihan 1. kerran koko reissun aikana. Muut tuliaiset, eli isot pussilliset kreikkalaisia suklaatäytekaramelleja olin ostanut jo suuresta Super Marketista. Sinnekin  menimme etsimään niitä pieniä kuivattuja oliiveja, turhaan etsin! Niitä saa vain Lipsin ihanasta ouzeriasta, kai? Tässäkin kaupassa oli kivat  myyjät. Sen meille neuvoi sen hienon coctailbaarin, jossa oli ne allergisten listat,  tarjoilijatyttö.
Tätä nyt olen lennolla kirjoitellut wordillä. Kello on 12. Aika on kulunut nopeasti.
Lennolla tarjottiin mehua, kahvia, limsaa tms. Syömiseksi riisivanukas tai sandwich. Otin leivän, jota vain maistoin. Se oli kasviksilla ja jollakin kastikkeella  täytetty sämpylä. Otin siitäkin kuvan.

Juomaksi omenamehua ja vettä.
Lennettiin melkein Gotlannin yli tällä kertaa, ilmeisesti Ukrainan tilanteen takia. Reitti näytti tältä:

Kuulutettiin myös, että ulos tullessa pitää esittää dokumentit. Se sujui nyt nopeasti. Laukkuhihnan etsiminen taululta oli täällä vaikeampaa kuin Ateenan kentällä. Saimme nopeasti laukut ja ehdimme  kiirehtien Vainion liikenteen Turun bussiin. Se lähti klo klo 14:00.
Nyt klo on 14.50 ja olemme Vainion keikkuvassa bussissa vanhalla ykköstiellä matkalla Turkuun.
Kivaa, kun seurasit. Nähdään! Τα λέμε!
P.S. on todella harmi, että en tiedä, miten lukijat voivat tätä kommentoida! Ennen se on joillekin ihmisille onnistunut, mutta nyt ei heillekään! Olen pahoillani, kun en osaa asiaa korjata. Kivaa olisi saada kommenttisi vaikka gmail.com-sähköpostiini tai hotmail.fi-osoitteeseeni ...
Eija jo laittoikin kysymykset 1. Kohokohta?
2. Mihin et enää menisi?
Vastasin:
1. Kythera
2. Nea Makrin Mati

1. Kiitos, oli mielenkiintoista, hyvin kirjoitettua ja kivoja kuvia. Seuraavan reissun odotuksin ✈️ Hyvää kesää 🌤

1. On tämä kyllä niin noloa, kun en osaa! Vasta nyt sain tämän näkyviin! Kiitos kommentista ja toivotuksista!