keskiviikko 2. lokakuuta 2019

2.10. Paros, Parikia.

Kalimera. Tällainen aamunäkymä:
Heräsin jo klo 05. Television avasin klo 07 katsoakseni uutisista lisää tietoa Lesboksen pakolaisten asioista. Joitakin kuolemantapauksia ja mellakoita Morian leirillä kai on ollut ja isoilla laivoilla pakolaisia siirretty saarelta Pireukseen. Uutisia ei kuitenkaan näkynyt millään kanavalla. Ehkä johtuu tämän päivän lakkoilusta, en tiedä.
Kävimme aamiaisella lähellä satamaa ja apteekista ostimme kauneudenhoitoaineita mutta ei minulle. Hih!
Bussi Alikiin 1,80 € lähti klo 12.10 ja takaisin sieltä klo 16.45.  Menomatka kulki lentokentän kautta ja matka näköjään 20 min sinne.
Alikin ranta on ihana! Se on hiekkaranta, mutta ei sorru jalkani ja painoni alla kuten kävi Serifoksessa esim. kun pohja on kova.  Vesi on sopivan virkistävää ja aurinko kuumotti kuin kesällä. Aivan taivaallista!  Ei ole petejä tai suihkuja, mutta ei tarvitsekaan olla.

Puiden varjoa riitti jos halusi.
Rannalla olevasta huoneistohotellin näköisestä talosta kuljetti nuorempi mies ilmeisesti omaa vanhaa halvaantuneen näköistä isäänsä pyörällisellä rantapedillä kellumaan mereen. Ihanaa! Sen jälkeen hän näkyi kuivaavan ja pukevan vanhuksen pihalla. Liikuttava näky!
Lounaalle menimme kivaan kalaravintolaan. Toki niissä muutakin tarjolla on, mutta kala on se pääasia.
Luulin paikkaa kalliiksi, mutta olin väärässä. Milla tiesi kertoa, että pienillä saarilla kuten Kimoloksella on paljon kalliimpaa! Minä halusin lihapullia tomaattikastikkeessa. Annos oli liian suuri. Millan grillattu mustekala oli herkullista ja myös erityisen kaunis annos! Mielestäni kreikkalainen kokki ei yleensä välitä annoksen kauneusarvoista! Myös EU-määräysten vastaiset  oliiviöljy- ja viinietikkapullo tuotiin pöytään. Hih! Rikollista!
Kävelimme myös Alikin toiselle rannalle ja matkalla oli vuohia laitumella. Sillä rannalla ei ollut tavernoita tai mitään muutakaan. Sukellusryhmä märkäpuvuissa sinne ilmestyi ja auto toi heille laitteet. Se näytti jännittävältä. Palasimme kuitenkin kylän rantaan vielä loppuajaksi ennen bussin tuloa.
Olipa taas kiva retki!
Kylläpä ilta tuli taas pian, aurinko laski ja tuli pimeää. En huomannut sitä yhtään touhutessanj tabletin kimpussa. Lähdimme läheiseen Katerina-tavernaan, joka kirjoittaa olevansa Parikian vanhin. Siellä olikin paljon väkeä, mutta pöytä kuitenkin löytyi helposti. Palvelu oli nopeaa ja asiallista kaikin puolin. Tilasimme perinteiset annokset eli moussakan ja juvetsin.
Maistoin Millan moussakaa ja se oli minusta mautonta, itse käyttäisin enemmän muskottipähkinää ja moussaka-mixiä!
Oma juvetsini oli lihan mureuden ja määrän suhteen ihan hyvä ja sopiva, ei siis liikaa lihaa kuten usein on, mutta maku puuttui!  Arvosanani asteikolla 4-10 olisi 6 tai 7 korkeintaan. Harmi!
Kaiken tämän jälkeen olikin jo aika lähteä nukkumaan, olinhan sentään jo klo 05 herännyt.
Huomenna on tarkoitus lähteä Piso Livadiin ja tehdä shoppailukierros Parikiassa.

1. Sara Saure Ateenan kirjeenvaihtaja luki tänään ylen Ykkösaamussa kreikkalaisia lehtiä. Morian leirillä, joka on suunniteltu 3000 pakolaiselle, asuu 13 000 ihmistä ja siellä oli sunnuntaisen naisen kuolemaan johtaneen tulipalon johdosta maahantulijoiden protesteja. Yhteensä leirillä on kuollut lähemmäs kymmenen ihmistä eli suoranainen tragedia on kyseessä!Eikä nykyhallituskaan pysty lunastamaan lupauksiaan!
    Teille hyvää reissun jatkoa!

1. Niin, todella kauheaa siellä! Ja nyt se ainoa matkatoimistommekin, Matkavekka peruutti keväänkin matkat saarelle! Samoksellakin levotonta maahan muuttanutta väkeä, luin fb-ryhmästä. Nyt alkaa varmaan kreikkalaisten kärsivällisyys loppua näiden ongelmien suhteen!