maanantai 21. lokakuuta 2019

Ateenan syksyinen reissu 21.10. - 5.11.

Voi, miten ihana ajankohta lähteä Ateenaan! Ensin seikkailen viikon Ateenassa ja maanantaina 28.10. alkaa 6 päivän  kielikoulu Ateenan pohjoisosassa, Maroussissa.
Bussi ajaa kentälle 2 tunnissa. Ulkona lämpötila 4 astetta. Perillä lentokentällä ollaan klo 15 ja Aegeanin lento lähtee klo 17.40. Taidan kerrankin olla kentällä hyvissä ajoin!
On kyllä ihana ajankohta lähteä. Eilinen päivä oli sumua, sadetta, kuraa ja pimeyttä aamusta iltaan. Tänään ei sada, mutta pilvistä on. Heippa Porthanin puisto, Suurtori ja Turku!

Helsinki-Vantaalla myllerrys jatkuu edelleen. On kuitenkin jo tuttu reitti bussilta ykkösterminaaliin, mistä Aegeanin koneet nousevat. Se on kyllä ehdottomasti paras yhtiö mielestäni. Norwegianin pitkästä kävelymatkasta terminaalissa Ateenan päässä en tykkää ja konkurssiiuhkakin on ilmassa uhkaamassa. Air Balticin reissu meni viimeksi pieleen ja ihan älytön oli heidän kommenttinsa, että muka Helsingistä ei löydy yöpaikkaa hotelleista vaan pitäisi lähteä yöpymään Hämeenlinnaan asti!
Aurinkoisia päiviä on nyt luvassa ja asteita jopa 28!
Harmikseni Georgios Dalaraksen konsertti on vasta kotiinlähtöäni seuraavana päivänä 6.11.
Löysin kuitenkin jopa edullisen konsertin Neos Kosmoksen tutulta alueelta ja siellä esiintyy myös Yannis Kotsiras! Minähän painelin Parokselle hänen konserttinsa takia kerran tajuamatta, että ajankohta 15.8. Kreikassa on suuri juhlapäivä, Marian kuoloonnukkumisen päivä! Ihmisiä liikkeellä silloin valtavasti ja hinnat korkealla! Selvisin kuitenkin!

Perillä klo 22.45. Nyt nukkumaan!
Tuossa näkyy toivottavasti 6 päivän kotini. Kopioi linkki ja googlaa.  Tuo ylin booking comin kohde Kolonaki...

Matkasta: kansainvälisellä puolella ja baarissa sohvalla lähtöportin luona olin siis yli tuntia ennen lähtöaikaa. Iso ulkomaalainen hanaolut 9,50 €. Apua! Pistorasiaan sain siinä ( kuten myös Vainion bussissa) tabletin ja puhelimen kiinni latautumaan ja touhusin netissä.
Kun tälle ilmoitetulle portillle 14 ei tullutkaan klo 17 mennessä paljon ihmisiä, lähdin tarkistamaan, onko portti vaihtunut. No, olihan se, nyt se oli 12. En saanut siitä ilmoitusta tai kuullut kuulutusta. Paikkani 36 F oli koneen takaosassa ja tullessani jonoon kuulutettiin, että takaosan ihmiset saavat mennä ensin koneeseen. Se tapahtui taas ulkokautta ja ylin askelma portailta sisään oli kyllä korkea, ei huonojalkaisille!
En käytä niitä koneen matkatavarahyllyjä joten selviän nopeasti  paikalleni ja työnnän repun penkin alle. Ihmisten asettautuminen paikoilleen laukkuineen ja nyssyköineen onkin sitten mainio ohjelmanumero seurata! Joka kerta joku jää tien tukkeeksi pyörimään ja hääräämään ja jono seisoo, kukaan ei liiku mihinkään, puna syvenee ihmisten kasvoilla, lentoemäntä yrittää siirrellä laukkuja eri kaappeihin ja saada lisää tilaa kun monta laukkua on vielä tulossa ja  kaapit jo täynnä! Sitten ihme! Kone nousee juuri kuten pitikin!
Vieressäni istuva Kankaanpäässä asuva nuoripari oli menossa Rhodokselle. Meillä riitti juttua koko matkaksi.
Ruokana oli jauhelihaa ja putkimakaronia,  italiansalaattia, kolmiojuusto ja sämpylä. Juomaksi sai limsoja, mehuja, viiniä tai olutta. Kahvia ei tarjottu.
Facebook-tuttu tunnisti minut ja jäi wc-reissullaan hetkeksi  juttelemaan. Myöhemmin siirryin koneen keskiosaan hänen vieressään olevalle tyhjälle paikalle juttelemaan. Hänen vaimonsa tuli tänä syksynä uutena kreikan ryhmäämme ja tyttärensä, joka nyt oli palaamassa kotiinsa Ateenaan, asuu juuri siellä Maroussissa, missä koulunikin sijaitsee. Juttua riitti niin, että tuli jo kiire minun siirtyä omalle paikalleni kun laskeutuminen jo läheni 10 minuuttia etuajassa.
Ruumasta tulevan laukkuni sain nopeasti, ostin 6 €: n lipun bussiin X95 ja ehdin klo 21.30 lähtevään Syntagman bussiin, joka ei nyt tullut täyteen. Lipunmyyjä sanoi, että ei ole olemassa eläkeläislippua. Outoa  kun aiemmin on ollut nimenomaan täältä päin ostaessa, mutta Syntagmalta ei.
Matka kesti nyt alle tunnin. Loppumatkasta avasin puhelimeni  ja ilmoitin isännilleni, missä bussi liikkuu ja Syntagmalta vielä ilmoitin, että nyt otan taksin. Virallinen sisäänkirjoittautumisaika on klo 22 , mutta olin kertonut tulevani  ilmeiseti lähempänä klo 23.
No joo, se taxi! Taas ihan tollo! Miten ihmeessä minun kohdalleni aina nämä sattuvat?  Taksimatka kestää 5 minuuttia Syntagmalta, siis normaalisti. Tämä sekoilu ei sitä ollut! Olin katsonut jo kauan sitten  google mapsista kuvaa talosta ja reitistä perille. Yksi reitti käsitti myös osan matkasta portaita pitkin. Osoitteen näytin kuljettajalle puhelimeni näytöltä ja myös luin ääneen sen pitkän kadunnimen Panagiotou Anagnostopoulou 69. Auto lähti ihan oikeaan suuntaan Akademialle päin. Oli tietysti pimeää ja kadut alueella kapenivat pian ja autoja pysäköity kadunvarret täyteen.  Hän huuteli osoitetta gps-taululleen x monta matkan aikana ja sitten se karuselli alkoi! Ajettiin sinne tänne ja ympäri ja peruutettiin ja gps-laite huuteli kääntymään oikealle ja vasemmalle ja pyörittiin edestakaisin  ja takana töötättiin monta kertaa. Välillä kuski nousi autosta ja lähti lukemaan kadun nimeä pimeältä seinältä! Vaikeaa oli, joo, ymmärrän! Lopulta oltiin erään kioskin edessä. Sen vierestä nousivat pitkät jyrkät portaat mäelle! Apua! Siis, että minä raahaisin itseni ja matkalaukkuni ja reppuni tuosta ylös?! Älä unta näe! Toinen vaihtoehto olisi lähteä etsimään kiertotietä ja tuo hullu karuselli jatkuisi! EI!!!
Tässä kuvia niistä portaista. Otin kuvat 22.10. tiistaina.
Tuo oli illalla maanantaina näkymä alhaalta.
Seuraava kuva tiistaina iltapäivällä ylhäältä päin.

Olin jo 7 € maksanutkin vaikka hinta taisi olla alle 5 €.  No, kiipeän siis. Kuski kantoi laukkuani alle puoliväliin portaita ja kun yritin yhdessä hänen kanssaan kantaa, oli hänellä liian kova vauhti. Sitten hän vain lähti. Aha. Otin tukea ja vauhtia kaiteesta ja kömmin ylös.  Talo nro 73 näkyi ja poliisi seisoi eräässä kulmassa muovikilpensä takana vartiossa   sitten jo näinkin 2 miestä seisomassa valoisalla nro 69: n sisäänkäynnillä.  Perillä! Kello taisi olla jo jopa yli 23! Selitin kyllä, millaisessa karusellissa olin ollut. Heiltä oli jo tullut viesti klo 22.50 että olenko tulossa koska taksimatka kestää 5 minuuttia Syntagmalta!
He esittelivät asunnon , maksoin veroa 3 € ja he kirjoittivat 2 kuittia ja olisivat vielä lähistöäkin esitelleet, mutta minä olin jo ihan  väsynyt joten sitä en halunnut. Poliisivartio on siksi, että pääministerin asunto on ihan tässä lähellä..
Tämä talo on hiljainen, pianonsoittoa voi kuulua ja alue on rauhallista. Lähellä on aukio, kahviloita yms. ja supermarket. Tämä riitti minulle.
Ihanaa päästä kylmään suihkuun! Ulkona oli vielä nyt illalla 22 astetta mittareiden mukaan ja talvisissa vaatteissa oli todella tullut kuuma.
En halunnut kuin nukkumaan nyt. Laukku saa jäädä purkamatta. Ehtiihän sitä sitten...