sunnuntai 6. lokakuuta 2019

Sunnuntai 6.10.

Kalimera. Kalistelua ja kolistelua aamutuimaan jo x 2 ennen klo 8.00. Äänekästä kirkonkellojen soittamista viereiseltä kirkolta tarkoitan. Ääni ei kyllä ole yhtään melodinen ja siihen kyllä herää sitkeäunisempikin, luulisin.
Tänään varmaan taas kirkonmenojen jälkeen kirkkokansa kokoontuu pyhäpuvuissaan tavernoihin. Täällä Kreikassa  on vielä sellaiset tavat ja niin muistan Turussakin 50-60-luvuilla vielä  olleen. Pyhävaatteet olivat erikseen eikä sunnuntaisin " kirkonmenojen aikaan" ollut soveliasta ruveta esim. ompeluhommiin äidin mielestä vaikka ei edes radiosta olisi niitä kuunneltu!
Tänään ilmeisesti olemme siihen aikaan jo Plakan rannalla tai ehkä matkalla sinne.
Suuri osa kaupoista on tänään kiinni, mutta kyllä me varmaan vielä jotain ostelemme tänään.
Kävelimme Apollo-temppelin rantaan aamu-uinnille. Siellä oli paikallisia rouvia uimassa  myös. Portaria kai se on nimeltään
Oli vielä näin aamulla kaduilla hiljaista.
Tuollaista latauspakkkaa en olekaan muualla kuin lentokentällä nähnyt.

Paljon on vielä retkiä ja laivavuoroja tarjolla. Naapurimme, kanadalainen pariskunta menee esim. huomenna juuri syksyn viimeiselle saarikierrosretkelle bussilla. Liput siihen ostivat bussiasemalta. Luulen kyllä, että Naxos  Island Tours-firman retket jatkuvat vielä.
Tämän kujan varrella asumme.
Kauppoja kiertelimme.

Pieniä tuliaisia ostelimme kuten aloevera-saippuaa ja oliivi/aloevera-shampoota.
Uimaretkelle tänään menimme Plakaan. Bussi 2 € ja matka kesti 30 min.

Näillä kohdin Plakan pitkällä hiekkarannalla on lempitavernamme Nikos & Maria, sinne siis.
Mustekalaa ja hortaa Millalle ja minulle talon erikoinen, jossa oli munakoisoa, kahta eri juustoa, pehmeää lihaa hyvin maustein, esim. kaneli ja muskottipähkinä selvästi, perunaa ja kirsikkatomaatteja.  Annos oli tosin liian suuri.
Mustekalaa.
Palasimme vielä ruokailun jälkeen rantaan. Klo 16.30: n bussilla lähdiimme kaupunkiin.
Tässä kuva hotellimme pääovelta:
Isäntä lupautui taas kuljettamaan meidät aamulla lentokentälle.  Lennämme melko tiukalla aikataululla Naxos-Ateena-Helsinki-Vantaan lentokenttä. Aegeanin lennot nyt kyseessä toisin kuin tänne tullessa.
Pakkasimme jo suurimman osan tavaroistamme.
Illalla löytyi joitakin avoinna olevia liikkeitä lisää sunnuntaista huolimatta ja niissä vähän kiertelimme. Päätimme syödä Elliniko-tavernassa. Sen palvelu oli todella mukavaa ja tehokasta. Oli ilo seurata, miten ammatti-ihmiset palvelevat hyvin asiakkaita vaikka olivat kaikki melko nuoria! Ruoka oli hyvää ja edullistakin. Otimme yhteisen horiatikin, joka oli valtava, saganakin ja favan.

Taas kuului klo 22  elävää musiikkia Flamingosta, kun tulimme kotiin. . Väsyttää niin paljon, ettei haluta lähteä edes käväisemään siellä .