lauantai 29. syyskuuta 2018

29.9. lauantai

Kalimera!
No enpä ole nukkunut yhtään. Tässä hotellissa (Acropole Hotel) olisi ehkä kannattanut käyttää korvatulppia. Meteli ei ole kova, mutta pitkin yötä ihmiset kulkivat vetolaukkuineen eikä ovia tai lukkoja mitenkään hiljaisesti käsitelty. Varmasti myrskyn mahdollisuus tulevalla merimatkalla myös kaihertaa takaraivossa.
Jo klo 05.30 olimme aamupalalla ja hinta olikin 6 €.
Nyt on tilanne se, että laivat eivät kulje tänään Zorbas-myrskyn takia. Merellä olisi hengenvaarallista kuulemma.  Huomennakaan eivät kulje katamaraanit. Lipputoimisto oli auki jo klo 06 ja saimme liput (36 €) isoon Blue Star Ferriesin laivaan (Blue Star Naxos)  huomiseksi klo 17.30. Se on Katapolassa yöllä klo 03. Näin meille jää aikaa olla Katapolassa vain 1 päivä ja sitten siirrymme Aegialiin.
Täällä Pireuksessa ei ole mitään havaintoja myrskystä. Nyt on tyyntä ja asteita 19.  Eilisessä tavernassa satoi vähän ja olimme katoksen alla. Sateenvarjoa ei edes tarvittu. Tavernan sisätila oli ihan täynnä paikallisia ihmisiä. Siellä oli niin pimeää, että soittajia ja laulajia ei kunnolla erottanut, mutta musiikki oli hyvää.
Aamulla sitten piti etsiä ensi yöksi majoitus. Kylläpä ovat kalliita hotellit! Tämä nykyinen on täyteen varattu ja haluankin jo täältä pois. Myös Ateenasta olisi hotellin voinut varata, mutta kaikki vanhat tutut olivat piilossa tai turhan kalliita. Meillähän on tarkoitus mennä illalla Dalaraksen konserttiin , joka pidetään Akropolilla. Koska laiva lähtee vasta iltapäivällä, halusimme hotellin, johon voi laukut jättää huoneenluovutuksen jälkeen. Neo Falirossa on Pireuksesta seuraava metroasema ja sieltä löytyi edullinen aikuisten hotelli. (Olympic Hotel -Adults only, 2 huonetta 89 €). Huoneenluovutus vasta klo 14 sopii meille hyvin.
Tulimme taksilla tähän Olympic Hotelliin. Se aikuisten hotelli ei sitten tarkoittanutkaan, että metelöiviä mukuloita ei haluta vaan vieraat  saavat täällä koko seinän peittävän peilin edessä leikkiä aikuisten leikkejään. Huoneen voi vuokrata myös ihan lyhyeksi ajaksi. Siistiltä huone silti näyttää.

Kuljimme vähän lähistön kaupoissa ja apteekeissa ja kävimme gyrospitat syömässä.
Iltapäivän huilailimme ja yritimme respan tomeran naisen avulla selvittää, perutetaanko Dalaraksen ulkoilmakonsertti huonon sään takia vai ei.
Lähdimme Pireukseen metrolla ja syömään paikkaan, jota ruotsalaiset kehuvat Kalimera-sivustollaan. Sen nimi on Stoa Rakadiko.

Tunnelma ja sisustus oli siellä kiva. Hinnat olivat edullisia. Ruokalista ei ollut kovin laaja. Meidän makuumme kuitenkin horiatiki ja juustolla täytetyt paprikat olivat liian väkeviä ja tulisia/suolaisia. Kalavalikoima oli ehkä huonon sään takia suppea. Onneksi ei kuitenkaan ollut kiljuva nälkä.

Yritin soittamalla selvittää konserttiasiaa. Ei onnistunut. Sitten netin kautta löytyi ohje tarkistaa säätilan vaikutus konsertin järjestämiseen ja ihan suomeksi tieto, että vaarallisen sään takia se on peruutettu.
Päätimme lähteä Monastirakille ja Plakaan  metrolla. Sadekuuroja saimme päällemme silloin tällöin, mutta siellä kulkeminen oli mukavampaa kauppojen katosten alla.
Näitä sanoisin pieksuiksi

Kun sade yltyi, jäimme loppuillaksi Plakaan  baariin katoksen alle. Siihen kuului elävää musiikkia läheisestä tavernasta. Turisteja oli paljon liikkeellä ja suomeakin kuulimme monta kertaa. Omaa hauskaa meillä kyllä riitti taas. Tällä kerralla muistelimme eri reissuiltamme mieleen ja sydämeen jääneitä ihania pappoja. Voiton tässä kisassa vei Kimoloksen pappa, joka myi meille laivaliput, kakkoseksi tuli Fournin aamutohveleilla hipsutteleva tavernan pappa ja kolmanneksi Koronin kaupan torkkuva pappa. Myös eri reissujen muistelemisessa riitti meillä hauskuutta sateisen illan ratoksi.

Hotelliimme palasimme taksilla.

Ihanaa saada aamulla nukkua niin kauan kuin haluttaa. Aamiaista ei ole joten ajattelimme hakea läheisestä leipomosta jotain aamupalaksi ja kahvia läheisestä kahvilasta.
Kulkiessamme iltapäivällä matkatoimiston ohi kävimme kysymymässä uusimpia tietoja huomisesta iltapäivän laivamatkasta. Arvelivat, että se kyllä ajetaan, että myrskyilma olisi väistynyt jo siihen mennessä, mutta varmaa se ei kuitenkaan ole.