perjantai 14. kesäkuuta 2024

Perjantai 14.6 Lipsillä

Eilen keksimme, että menen Patmokselle 1 yöksi 18.6 tiistaina matkallani takaisin Lerokselle koska laivat silloin eivät ilmeisesti kulje normaalisti. Aivan varma en vielä ole.

Alan tutkia Patmoksen majoitusta. 2 eri hotellissa siellä olin kesäkuussa 2013.

Menimme apteekkiin ja sain ostetuksi ne kaikki 5 päivän puuttuvat lääkkeeni joita on 7 eri valmistetta, vain verenpainelääkettä ei ollut, se tulee huomiseksi ilmeisesti Lerokselta. Kummallinen laskuvirhe tapahtunut päässäni ennen lentoaamua! Reseptejä ei tarvittu. Otin lääkedosetin ja läpipainopakkaukset mukaan.Kirjoitin Omakannasta paperille valmisteiden kauppanimet ja vahvuudet. Fiksua olisi ollut myös googlata vaikuttavan lääkeaineen nimi kunkin lääkkeen kohdalta, niin vastaava valmiste olisi löytynyt nopeammin. Nyt taakseni kertyi jono. Onneksi apteekissa on 2 tuolia asiakkaille ja hyvä ilmastointi.

Kävimme viereisessä matkatoimistossa kysymässä tiistain laivavuoroja Lerokselle täältä. Asia ei ole vielä selvä. Ehkä illalla menee yksi laiva. Hotellihuone pitää luovuttaa päivällä. Milla jää vielä Lipsille toiseen hotelliin ja voin pitää matkatavaroitani hänen huoneessaan lähtööni asti.

Taksilla menimme Platis Gialos-rannalle. 5 € on tämän välin hinta.

Niin, täällähän on päätetty, että rannoille ei tuoda aurinkopetirivistöjä ja siitä tykkään!
Näin rentoina ihmiset oleilivat/makoilivat  iltapäivällä. Ehkä hekin ovat ruokalevolla. Hellettä ollut tänään enemmän kuin esim. eilen, asteita en tiedä.
Rannan ravintola on suuri.

Vähän hankalampi veteen on tällä rannalla mennä kivien takia, uimakengät olisivat minulle tarpeen. Ovathan ne täällä mukana, mutta olivat nyt huoneessa.

Lounasta söimme rannan ravintolassa. Siellä oli erityisen nopea ja hyvä palvelu ja edulliset hinnat ainakin ruokien kohdalla. Fix-olut 4 €, eli tavallista kalliimpi.

Fava oli hyvää ja horta myös.Millan paistettujen mustekalojen annos oli suuri, 12 €.

Taksin soitin  hakemaan meidät ja se tuli 5 minuutissa taas.

Illalla on rannan aukiolla jokin komediateatteriesitys. Ehkä sivusta seuraamme sitä vähän kun tuskin kielitaitomme pitkälle riittää.

No, eipä tuo esitys kuulunutkaan edes läheiseen ouzeriaan. Ihmettelin, kun se ei ala vaikka jo 30 min oli kulunut 20:30:n  aloitusajasta. Kävelin paikalle ja kyllä se menossa oli, ei vaan kuulunut edes lähistölle. Se siitä!

Tutustuin hollantilaiseen pariskuntaan ja keskustelumme alkoi mieliaiheestani, nyt heidän mezeistään:

Hotellimme alakerran kahvilassa oli koripalloa katsomassa televisiosta paljon ihmisiä. Päätin mennä mukaan koska koripallo on ainoa joukkuelaji, josta pidän. Panathinaikos voitti. Hyvä!