sunnuntai 16. kesäkuuta 2024

Sunnuntai 16.6.

Tänään vuorossa saaren paras ranta, Katsadia. Taksilla menemme. Jo automatkalla sinne on mukavaa katseltavaa.

Onkohan näin pyhänä siellä paljon ihmisiä ja varjopaikat jo varattuina? Oho, minulla on samoja oireita kuin turistirysien aamuvarhaisilla aurinkopetien valloittajilla. Tyyliin "pyyhkeet kehiin klo 05.45"!

Aamukahviksi tein Kulta Katriinaa suppilosysteemillä eikä se vaan ole hyvää! Kyllä kahvilan kahvi on parempaa. Maitolitrani alkaa jo loppua, tiistaina jo lähden joten ei haittaa.

Aamulla klo 7.15 taas soivat kirkonkellot. Hotellissa myös joku alkoi kirkonmenojen aikaan poraushommiin. Kreikassa, missä n. 90 % asukkaista on hartaita ortodokseja ja  pyhäpäivänä! Äitini kääntyi juuri haudassaan! Hän paheksui 60- luvulla sunnuntaiaamuisia vaateompeluharrastuksiamme tyyliin :"Tarvitseeko tuota nyt juuri kirkonmenojen aikana tehdä!?" Kyllä tarvitsi. Olimme juuri nousseet ja oli viikon ainoa  vapaapäivä koska lauantaisinkin käytiin koulua. Hups! Taas lähti vähän sivuraiteille juttuni...Nyt ulos, siivoojien äänet kuuluvat jo.

Taksi tuli sopivasti asemalle ja kyydissä oli Millalle tutun Panorama- hotellin emäntä kukkapurkkeineen. Oli ilmeisesti ne juuri hankkinut ja ne täyttivät peräkontin. Rouva vietiin hotellille ja me jatkoimme takaisin taksiaseman kautta rannalle. Tätä tapahtuu ainakin Kreikan saarilla usein, että samaan kyytiin tulee toisilleen vieraita ihmisiä ja minusta se on ihan O.K. Viimeksi , kun olin Poroksella oli taksissa jo ennestään vanha herra. Hänet vietiin Poroksen kirkon luo korkealle mäelle, jonne itse en varmasti olisi  viitsinyt kiivetä. Niinpä pääsin näkemään senkin paikan, kivaa.

Tänne taksi meidät taas toi:

2 litran Loux-pullosta riittää juomaa pitkäksi aikaa. Tämä sisältää kyllä sokeria. Täällä  helteessä ja verensokerin ehkä heitellessä se voi olla hyväkin ratkaisu. Kotona juon Prisman Mango-appelsiinilimsaa, joka on enää ainoa myynnissä oleva ja stevialla makeutettu. Aspartamiinia en huoli.

Rantapeteihin liittyen:

En pysty minäkään enää ketterästi hiekalta pyyhkeeltäni ylös nousemaan vaikka ei ole polvi-eikä lonkkavaivaa. On se melkoista punnerrusta ja kontalleni menen ensin. Näky ei ole kehuttava! Istun mieluiten tällaisilla kivisillä  tai betonisilla penkeillä kuin makaan. Monet tuovat rantatuolin ja jotkut petinkin mukanaan koska Lipsin yhteinen päätös pitää, " Saarelle ei uima-altaita eikä rantapetirivistöjä!"

Nuoret ja terveet niistä nyt muilla saarilla maksavat suuriakin vuokria kun asiasta on tullut melkoinen business! Uusi laki pyrkii toimintaa rajoittamaan ja määräyksiä on monta. Niiden noudattamisen valvomisesta en tiedä.

Jo 09/2022 Artemidassa mietin , että pian tarvitsen jotain tästä rivistöstä ja katsoin hintojakin. Nykyisillä vuokrahinnoilla jo ostaisin ja varjon myös.

Siksi myös varjon, että aina ei rannalla ole

varjoa antavia puita. Ainakin alimman kuvan viimeinen harmaa näyttää olevan peti.

Milla meni ensin lähistön hiljaisemmalle rannalle uimaan. Minä jäin varjoiseen paikkaan kivipenkille. Aurinko paistoi kuumasti. Kävin meressä kellumassa pari kertaa ja kirjoittelin muun ajan. Näin sunnuntaina tuli rantaan päivän mittaan paljon paikallista tai ainakin kreikkaa puhuvaa  väkeä ja myös turisteja. Kello 16 lähtiessämme oli paikalla paljon parkissa autoja ja skoottereita.

Dilaila-ravintolassa jaoimme 2 eri salaattia. Oli hyvää, mutta palvelu siellä on ollut joka kerta hidasta, tarjoilijaa ei saa kiinni.

Rannalle ja veteen ilmestyi yhtäkkiä myös suuri ryhmä kajakeilla melojia. Meno näytti ihanan rauhalliselta.

Illalla söin sitä tekemääni kerkkutattipastaa, laitoin kermaa sen joukkoon, mutta ei se niin hyvää ollut kuin ennen. Millakin maistoi sitä vähän.

Ostimme taksiasemalla pesusieniä myyvälta mieheltä tuliaisia/matkamuistoja. Milla osti pannunalusen ja minä 2 simpukkaa lapsenlapsille.

Menimme yläkylässä avattuun uuteen isoon kahvilaan ja siellä brittien seuraan. Loppuilta kului Nick and Loulis-ouzeriassa kun Asprakis-ouzeria oli niin täynnä ettei ollut vapaata pöytää.