tiistai 19. kesäkuuta 2018

19.6.tiistai jtk. Sikinos

Laiva oli 15 min. myöhässä. Sisällä oli viileää ja ulkonakin olisi saanut olla.

Emännän poika oli autolla meitä vastassa. Häntä jo perjantaina vakoilin laivan kannelta. Hotellimme on Vrahos, perjantaina ottamassani kuvassa keskellä. Millan parvekkeen kohdalla on turkoosi vaate ja minun on siitä seuraava oikealle.

Tässä näkyy uimarantamme.

Sain suuremman huoneen ja pienemmän parvekkeen. On nättiä ja kodikasta. Esim. näistä tauluista pidän.

Kahvimukit (3 kpl) ovat suuria, jääkaappi suuri ja päällä, wc:ssä suihkuverho ja siivousämpäri lattiamoppeineen. Tällaisista asioista pidän!

Me saamme käyttää tätä keittiötä, jonka kautta huoneisiimme kuljetaan. On jopa pesukone. Haluan sitä käyttää kun en pesulaa löytänyt Folegandrokselta. Tuskin kuitenkaan kokkaushommiin 3 päivän aikana ryhdymme kun nyt en ottanut herkkutattejanikaan mukaan. Aamukahvit kyllä keitetään tms.

Emäntä on oikein avulias ja mukava! Neuvoi esim. että tuoreet elintarvikkeet ilmestyvät kauppaan kun laiva on satamassa käynyt. Lupautui myös vedet meille kuljettamaan jos kreikkaansa oikein ymmärsin! Kaupasta ne täälläkin ostetaan. Vähän on ylämäkeä hotelliin ja kylässä on 1 kauppa.
Kävimme tavernassa syömässä. Ruokalistaa ei ollut vaan tarjoilija kertoi, mitä on tänään tarjolla. Minulle mureaa lihaa ja Millalle kalaa. Juvetsiakin olisi saanut.
En jaksanut puoltakaan annoksesta. Lasku oli 30 €.
Sitten mereen vilvoittelemaan! Ihanaa...
Rannalla on ilmaisia varjoja, penkkejä ja puita. Hyvä!
Tutkimme myös bussiaikoja ja päätimme lähteä illaksi yläkylään, Choraan.
Sikinos tuntuu oikein kivalta!
Bussi lähti klo 19.15 ja ajoi vartissa ylös Choraan. Siellä lähdimme kulkemaan Chorion kujia ja lopuksi menimme syömään Kastron puolelle.
Oli paljon kuvattavaa. Useita taloja, rikkoutuneitakin  oli tyhjillään ja myytävänä. Näkyi myös kauniita istutuksia pienillä pihoilla.

Kukat kasvavat betonista.

Siistiä.
Pikkuinen kiva näköalaparveke.
Täällä oli niin kaunista! Joka nurkka oli otettu viljelykäyttöönkin, esim. tomaatteja näkyi .

Kissalla oli kaulapanta ja muita kissoja kavereina.
Ihana pieni mökki. Tuollaisen haluaisin edes! Mikähän tuo on? Siinä on pieni ikkuna verkkoineen toisella seinustalla.

Kapriksen kukka on erikoisen kaunis ja houkuttelee runsaasti mehiläisiä.
Tässä nämä kasvit ovat kaikki kapriksia.
Kaunis pensas!

Aurinko alkaa jo laskea klo 20 aikaan...Milla kuvaa Kastron suuntaan.
Siellä tavernassa  Το στέκι του Γάρμπι oli sama hauska  tarjoilija kuin päivällä satamakylässämme. Kissoja oli myös monta ja broilerini tuoksu kiinnosti niitä kovasti!
Broileriin päädyin koska tarjoilija sitä ehdotti. En vaan tajunnut sanaa, jolla hän yritti selittää, että kyseessä  on koipi-reisi kohta broilerista. Toki annoksen  saadessani tajusin, mikä osa se on. Hassusti vaan sattui, että etsiessäni sanakirjasta tavernan nimeä, tuli vastaan sana " pohje". Se on γάμπα ga'mba kreikaksi. Olisin voinut todeta, että sinä siis tarkoitit broilerin pohjetta! Olisi varmaan tajunnut kummallista huumoriamme...

1. Voi että kun olis taas mieleinen paikka....ärsyttää nuo Kreetan kuvat...

2. Täällä on kyllä kaunista. On vehreämpää kuin Folegandroksella. Tässä rantakylässä on 40 asukasta. Happenikiä on, kun laiva saapuu laituriin. Sitä tullaan kuulemma katsomaan. Varmasti meidänkin saapuessa pantiin merkille, mihin meidät viedään asumaan ja sana kulkee. Kreikan puhumistamme kyllä ihmetellään ja kotimaatamme myös.