keskiviikko 27. kesäkuuta 2018

27.6. Paroksella 1 yö, Antiparos ja lähtö Naxokselle

Kalimera Parikiasta!
Tämä näkyi, kun ikkunan avasin
ja tuo, kun kurkottelin meren suuntaan.

En kyllä tätä hotellia valitsisi pidempään oleskeluun Parikiassa. Joskus ihmettelen noita Tripadsvisorin pisteitä. Tämä on saanut 9. Sitä ei alakerta ainakaan ansaitse.
Hyttysiä sain heti seurakseni huoneeseen kun pidin ikkunaa auki. Ei olisi kannattanut pitää.
Aion ostaa aamiaiseksi jonkin piirakan lähistöltä kunhan tästä liikkeelle lähdemme.
Nyt on puhuttu, miten Kreikan turistikeskuksissa, varsinkin Santorinilla on jo liikaa turisteja. Luulimme täälläkin jo nyt olevan, mutta ei ollutkaan. Hyvin täällä illalla olisi viihtynyt.
Lähdimme aamu-uinnille ja vain Milla ui. Kävelimme lokakuun reissumme hotellin, Irenen rantaan asti. Klo oli 7.30.

Ei näkynyt muita uimareita, lenkkeilijöitä kylläkin. Rannan kahviloita ja tavernoita availtiin juuri. Aamiaista on tarjolla useassa paikassa. Ostin leipomosta nakkipiirakan ja söin sen kujalla jo, kun sitä parveketta ei ole.
Lähdemme kyydillä hotellista klo 10.45 ja viemme laukut säilytykseen satamassa. Sitä ennen ehdimme kierrellä kaupoissa yms.
Vähän ehdimme kierrellä, mutta moni puoti oli vielä kiinni. Sain ostettua kuitenkin ne varvasandaalit, joita " kaikilla muillakin on "! Ihan tulee lapsuus mieleen.
Kalastuspaatin vieressä oli ryhmä miehiä paikkaamassa kalaverkkoja, vaikuttivat maahanmuuttajilta (?) ja moni turisti kuvasi heitä. Minäkin!

Emäntä sitten kuljetti meidät laukkuinemme satamaan ja jätimme laukut  Limani-kahvilaan säilytykseen koko päiväksi. Hinta 2,50 €/ laukku.
Ostin vielä kevyen paidan " kun halvalla sain" mutta vähän se vaatii väljennystoimenpiteitä hihan kohdalta! Saapa nähdä, saanko mitään sille tehtyä tai vaihtoehtoisesti laihdutettua sen verran että ongelma poistuu. Hih!

Kivoja ideoita oli taas kreikkalaisten kivien käytöstä esim. jääkaappimagneeteissa ja tauluissa eri kaupoissa esillä.

Kannatuksen ( oma työn jälki ja idea) vuoksi ostin yhden jääkaappimagneetin (3€). Vielä jääkaapin oveen mahtuu..

Antiparokselle menimme satamasta klo 12.20 lähtevällä veneellä ja matka kesti puoli tunti, hinta 5 €. Oli jo nälkä ja jäimme Katin kodin läheiseen tavernaan lounaalle. Otin reissuni 1. moussakan, joka oli ihan O.K. Itse teen Akis Stabouliksen reseptillä ilman perunaa, mutta täällä laittavat käsittääkseni aina myös perunaa, joka mielestäni tekee siitä kuivempaa. Nyt onneksi perunaa oli vain vähän mukana.
Milla otti katkarapupastaa.
Katin koti löytyi helposti. Hän tarjosi kahvit ja tutustuttiin toisiimme ja hänen kesäkotiinsa, jota hän myös vuokraa air-b&b:n kautta. Tilaa on ainakin 4 hengelle ja paikka oli kiva.
Tuuli yltyi saarella niin, että jätimme uinnin väliin.
Parikiassa jo oli taas kuuma ja halusin rannalle. Milla jäi kahvilaan. Ranta oli melko roskainen toisin kuin huhtikuussa 2015, jolloin siinä uin vähän. Nyt kastauduin vain kerran ja jatkoimme kiertelyä vanhan kaupungin kujilla.
Laivan piti lähteä klo 20 joten aikaa oli 3 tuntia. Istuimme välillä kahvittelemaan varjoisaan paikkaan.
Ohikulkijoita oli kiva seurata. Tykkään katsella kauniita mekkoja. Niitä näkyy paljon. Näimme myös yhden suomalaisryhmän, lapsia ja aikuisia. Muuten ei ole kieltämme reissulla kuulunut yhtään.
Vähitellen siirryimme lähemmäs laituria. Pientä suolaista söimme Hellas-tavernassa. Ihan grazy sisustus siellä! Otin paikasta kuvia puhelimellani tällä kertaa.
Nyt otimme 3 lajia tahnaa (fava, tsatsiki, voimakas juusto-chili) lämpimien pitaleipien kanssa ja isot Fixit. Onneksi ei ollut sitä jalkapallokatsomotouhua lähellä!
Laukut haimme ja vielä joimme frappet Limanissa. Tuuli yltyi niin, että tuli jo kylmä. Laiva oli tunnin myöhässä. Menimme odotustilaan , jonka kyltissä luki aluksemme nimi Naxos Jet, tuulensuojaan ja etsin siellä neuletakin laukustani.
Meitä odottajia oli siellä n. 10 henk. Laiva näkyi tulevan, mutta porttia ei tullut kukaan avaamaan. Sitten me kaikki pelästyimme huomatessamme, että laiva onkin kaukana ihan laiturin toisella reunalla ja me odotamme väärässä paikassa! Koko porukka pisti juoksuksi laukkujensa kanssa. Tulihan siitä aluksesta valtavasti ihmisiä joten hirveää kiirettä ei ollut, mutta ihmeellistä touhua se kuitenkin oli! Höh! Tekisi mieleni pistää vähän noottia, mutta mihin? Laivayhtiöön/Parikian satamaviranomaisille?
Laiva oli ihmeellinen, tuntui kuin istuisi suuressa elokuvateatterissa tai hotelliaulassa. Näin vain ne penkkirivistöt. Istua sai, mihin halusi vaikka lipussa luki 7f.
Puoli tuntia istuttiin ja oltiin perillä Naxoksella ja isäntä oli vastassa. Sain tämän huoneen :

Milla on tämän yön toisessa talossa , kaameassa "hallissa", mutta pääsee huomenna muuttamaan pois siitä viistoon yläpuolelleni. Tämä järjestely nyt näin koska hotelli on ihan täynnä. Millan "parveke" pyykkinaruineen on ihan vilkkaan kujan reunalla ja asunto on ainakin 5-6 hengelle! Surkuhupaisaa koska hän rakastaa nyrkkipyykkiä ja hotellin surkeinta pientä 1 hengen huonetta, joka minusta kelpaisi varastoksi! Siellä on wc: n ovikin liuku-ovi koska tavallinen ei mahdu aukeamaan. Seinällä on kapea hylly tavaroita varten! Milla sanoo sitä lempihuoneekseen ja että siellä ei ole mitään turhaa! Aha!
Tässä se "halli"

Kävimme vielä rantakadun tavernassa horiatikilla. Paikka oli meille uusi Popis grill, joka on kaupungin vanhin perhetaverna näköjään. Ihmisiä kulki ohi jatkuvana virtana, varsinkin kreikkalaisia ja lapsiperheitä. Totesimme, että yleenä tähän aikaan klo 23 me jo nukumme!