keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

Keskiviikko 13.6.

Kalimera Naxokselta.
Eilen illalla matkalla Manolis - pihatavernaan löytyi minulle se teltta eli kauniisti laskeutuva vaate. Pidin väristä ja sivusaumataskuista. 100 % cotton ja hinta 63 € . Made in Greece.
Minua kiinnostaa aina, miten vaate  on tehty. Sitten totean, että osaisin itsekin tehdä tuollaisen...Sitä päivää ei vaan ikinä näytä tulevan! Tällainen on tämän malli, ihan yksinkertainen.
Kirjakaupassa poikkesimme myös ostamassa uuteen matkalaukkuuni monta Kreikan lipun aiheista tarraa. Tykkään niin niistä ja laukku erottuu hihnalta kentillä helposti. On ehkä lapsellista, mutta olkoon! Tarroihin meni 8 €, joten en minä joka asiassa kaikkia senttejä laske!
Tavernassa oli tarjolla kanistifadoa, joka on suurta herkkuani. Se maksoi yli 10 €, mikä on harvinaista minun ruo'illeni. En syönyt edes puolikasta annosta. Ruoat olivat ihan hyviä, mutta paikassa oli ikävä tunnelma naistarjoilijoiden keskinäisen kiistelyn takia. Vanhempi kiusasi nuorempaa. Lähdimme vaivihkaa ilman tippausta takaovesta ulos.

Kujilla on todella kivaa kuljeskella ja käväistä eri putiikeissa sisälläkin katselemassa. Ei ole todellakaan täällä niin, että joka paikassa olisi samat artikkelit (hieno substantiivi!) myynnissä kuten usein on muissa paikoissa ollut. Esim. nämä yksilölliset sandaalit olivat minusta todella kivoja. Pojan pian syntyvälle tyttärelle haluaisin nuo punaiset tuolla keskellä ja keskimmäisessä kuvassa oikealla. Söpöt!

Kissa-aiheisia oli useampi pari.

Hyvin taas nukuin, ei tarvita korvatulppia kuten Ateenassa. Vähän jäin koulua kaipaamaan nähdessäni kuvia sieltä. Palaan kyllä syksyllä sinne, joko yksin tai ryhmäni mukana! Lennot olen jo ostanutkin.
Kanat täällä kotkottavat ja hanhet rääkyvät.
Aamiaiseni ei ollut hyvä! Kahvi kyllä maistui, mutta se patonki oli kamalaa. Tumma leipä sisälsi oliiveja, tomaattia ja fetaa. Roskiin meni!
Lähdimme uimaretkelle jo aikaisin. Oli aikaa katsella ympärilleen, esim. näitä kissoja kenkäostoksillaan. 2 on jo sisällä liikkeessä!
Lähdimme klo 10:n bussilla Plakan rannalle. Siellä on useita tavernoita ja supermarketikin. Se sijaitsee vielä Agia Annaa etäämmällä. Bussiliput maksoivat edestakaisin 4 €.

Tuon niemen takana on se eilinen ranta Mikri Vigla.
Aurinko alkoi jo polttaa ihoa joten lähdimme välillä tavernaan. Otimme horiatikin ja saganakin puoliksi ja oluet. Surkeita kissanpentuja pyöri siellä lattialla emoineen. Syönnin jälkeen jo alkoi väsyttää ja päätimme ottaa aurinkovarjon ja 2 rantapetiä jotta pääsemme varjoon huilailemaan. Siinä vierähtikin useampi tunti.

Ilmeisesti ne olivat sen tavernan omaisuutta kun kukaan ei tullut maksua vaatimaan. Kiitos lepohetkestä. Klo 15.30 lähdimme bussilla kaupunkiin.
Sairaalan pysäkiltä on kiva reitti kaupan kautta koteihimme kantamuksien kanssa kun ei ole ylämäkiä.

Ihanan näköisiä hedelmiä ja vihanneksia riittää täällä.
Kalispera vielä näin myöhään.
Iltamme alkoi auringonlaskua katsellen. Olipa hyviä pikkusuolaisia juomien kanssa tarjolla.

Lempiravintolakseni on  täällä tullut Metaxi mas. Siellä halusin taas papoutsakiaa (munakoiso-jauheliha-beshamelkastike-juusto-vuoka) . Se ei nyt ollut yhtä herkullista kuin viime kerralla kuitenkaan ja sen kanssa tuotiin ranskalaisia perunoita (!).
Milla otti täytettyä kalaa. Taas hän sai huonoa viiniä. Se vaihdettiin kyllä toiseen.

Kujilla katseltiin putiikkeja taas. Kiinnitin huomiota varsinkin leninkien leikkauksiin. Ne ovat minusta täällä todella hienoja! Tuo viimeisen kuvan keskimmäinen on hieno myös takaa päin. Se on ollut suuritöinen! Jos itselleni uskaltaisin hankkia ja jos tarpeeksi suurta edes tehdään, ehdottomasti alle pukisin pitkähihaisen t-paidan tai ehdottaisin siihen lyhyitä hihoja lisäksi. En tiedä, menisikö idea pilalle hihoilla.

Hienoa katsella noin kauniita vaatteita. Näitä näkyy täällä myös naisten yllä melko paljon. Hyvä Kreikka ja kreikkalainen ompelutaito!