torstai 14. kesäkuuta 2018

Torstai 14.6.

Heräsin pilviseen aamuun ennen klo 06.
Tänään on vuorossa ehkä Stelidan ranta, joka on melko lähellä Agios Prokopiosta, joka taas on Agia Annan naapuri.
Turkin kyyhkyt ovat huhuilleet koko aamun. Äänet alkoivat kuulua avatessani lasiovet parvekkeelleni. Raikasta aamuilmaa tulvi sisään. Ei ole ollut yhtään kunupihyttysiä täällä muuten.
Luin ilahtuneena face bookin pienestä Kreikka-ryhmästä, miten suomalaisten valmismatkat ovat onnistuneesti alkaneet Lesboksen suurelle saarelle vihdoin taas. Saaren asukkaat tarvitsevat todella turistien tuomat tulot, kun ovat jo yli 3 vuotta antaneet vähästään pakolaisten avuksi!
Kävimme taas 8,50 €:n aamiaisella siellä keskusaukiolla, jolla kävimme myös sähkökatkon aikana. Oli runsas aamiainen ja kova nälkäkin jo klo 9.
Apteekissa siellä aukiolla on erikoisen kiva palvelu. Milla osti tuttua aurinkovoidetta kerroin 50. Hänellä on muutenkin hieno valikoima Korresia ja Aptivaa ja vaikka mitä hienoja ihonhoitotuotteita ennestään. Katselin ympärilleni ja  näin vauvojen tavarahyllyn apteekissa. Poikani tyttövauvan laskettu aika on kuukauden kuluttua. Vauvanvaatteita täällä en ole muita nähnyt kuin ohuita juhlamekkoja, joille ehkä ei Suomen kesässä ole käyttöä. Ostin tämän paketin, eli 2 söpöä tuttia. Tutit ovat tärkeitä!
 Bussilla klo 11.15 ajoimme Stelidan tienhaaraan. 2 € maksoi ja olimme ainoat matkustajat ja lisää tuli vain 2 muuta matkalla. Kuski huuteli tutuille avonaisesta ikkunasta ja laulaa hoilotteli kreikaksi. Radiota ei ollut.
Rantaan lähdimme kävelemään tietä pitkin. Olipa siellä hienoja pieniä valkoisia hotelleja paljon uima-altaineen ja hyvin hoidettuine värikkäine kukkaistutuksineen. Alue on italialaisten suosiossa. Meidän makuumme se oli liian hieno. Osa taloista oli upouusia.
Hiekkarantaa jatkui naapurikyliin asti. Ensin vähän meressä vilvoittilimme emmekä halunneet jäädä katsomaan järjestettyjä rantaleikkejä ja pelejä, joita oli ihmisille siellä tarjolla. Kävelimme vähitellen Agios Prokopioksen suuntaan uikkareissa ja paljain jaloin  veden rajassa. Välillä hiekka ihan upotti, oli hyvää liikuntaa minullekin laiskalle. Tällainenkin rantakaistale ohitettiin:
Näitä nudistirantoja on Kreikassa usein. Plakan dyyneillä oli monta ja myös kallioilla Agia Annan kohdalla on heillä rantansa.
Tähän emme jääneet kuitenkaan. Käveltävää matkaa kyllä riitti. Välillä kelluin meressä ja taas jatkettiin matkaa. Aamun pilvet häipyivät jo silloin aamiaisen aikana ja nyt oli ihan painostavan kuuma. Mietimme jo varjon ja petien vuokraamista. Sitten tulimme kohtaan, jossa oli pelkkiä tukeviin pylväisiin kiinnitettyjä kaislavarjoja eikä petejä lainkaan. Siihen jäimme. Niin pääsi välillä varjoisaan kohtaan. Kukaan ei hakenut vuokraa. Kaupustelijoita kulki ehkä 5 ja 1 hieroja ohitse, mutta nämä eivät tuntuneet häiritseviltä kuten yleensä.

Vesi oli ihanan väristä ja virkistävää ja täysin roskatonta. Ranta syveni myös nopeasti. Ihana ranta!
Kastauduin vähän väliä ja Milla tietysti tapansa mukaan ui pitkiä matkoja.
Tuli taas nälkä ja lähellä oli hyvä taverna. Sinne siis!
Tässä sen nimi ja viikonpäivien ruokalistat. Nyt on torstai. Millalle munakoisot juustoilla ja minulle kanistifado. Ne ovat torstain kohdalla nuo 2 viimeistä.
Oli niin hyvää, että aiomme tulla takaisin tuohon tavernaan reissumme lopulla palattuamme Naxokselle ennen kuin lennämme heinäkuussa Ateenaan.

Kummallisesti pilvisyys on tänään vaihdellut. Kun lähdimme syömään , näytti kuin alkaisi sataa, mutta ei alkanut. Ruokailun jälkeen oli levon tarve ja taas niin kuuma, että menimme varjoon ruokalevolle.
Bussilla kaupunkiin lähdimme 15.30 aikoihin. Bussi tuli ihan täyteen ja saimme seisomapaikat.
Nopeasti taas tuli ilta. Vähän pakkasin jo tavaroita kun huomenna lähdemme Folegandrokselle. Huoneet luovutamme klo 12 ja laiva lähtee klo 15.40.

Tässä Meze2-ravintolassa on kuulemma hyvät kalaruoat sanoo Milla. Itse en kalaa syö. Otin salaatin, jossa oli juustoa ja sen nimi ihan uusi ja outo. Se oli kuin meidän tuorejuusto Philadelfia, ei sen kummempaa. Salaatista olisi riittänyt 4 hengelle! Tomaatit olivat melko mauttomia joten ei ollut nyt hyvä valinta tuo.
Kreikassa eivät määräykset rajoita yritteliäisyyttä. Tämä taverna sijaitsee aukion laidalla. Kun pöydät tulivat asiakkaita täyteen, kannettiin jostain lisää pöytiä ja tuoleja ja kas, taverna laajeni huomattavasti! Suomessa saisi kai vankeutta moisesta rikoksesta?!
Kaikenkaikkiaan oli oikein kiva päivä! Eniten ilahdutti se, että sain korjattua väärän käsitykseni Agios Prokopioksen kylästä! Pidin sitä karmeana turistirysänä vain sillä perusteella, mitä bussin ikkunasta olin nähnyt ennen. Väärässä olin!