sunnuntai 24. kesäkuuta 2018

24.6. sunnuntai

Kalimera.
Eilen oli taas illalla niin kuuma kujilla, että piti huilailla välillä esim. näin portailla istuen.
Kirkolla oli paljon väkeä ristiäisissä. Vieraille jaettiin ovella tilaisuuden jälkeen pussit. Ainakin jotain vaaleansinistä jäätelön tapaista siinä näytti olevan, kuin meikäläinen jäätelöpurkki se oli. Odotimme näkevämme myös lapsen,  mutta emme nähneet.
Vieraita oli kirkossa ja sen ulkopuolella valtavasti. Meidät todettiin turisteiksi. On niin kivaa kun ymmärtää, mitä ympärillä puhutaan! Aamulla heräsin ennen klo 06. Kun avasin parvekkeen oven, kuuntelin ensin, miten turkinkyyhky huuteli , kukko kiekui ja pikkulinnut sirkuttivat. Sitten alkoi kuulua miesten mölinää. Ei kai sitä jalkapalloa nyt katsota? Ei. Ristiäisvieraat jatkoivat juhlintaa! Sitä se oli.
Milla käveli uimaan rantaan, jonka nimi kai on Karras , tai ehkä Goupa.  Hänelle oli tarjottu 2 kertaa autokyytiä. Hän kertoi, että ristiäisjuhlat jatkuvat jollakin pihalla täyttä päätä.
Miloksen ystävältä sain pyynnön katsoa esteetöntä hotellia täältä. Huomasin tässä talossa olevan sivulla yhden huoneen vielä ja kysyin siitä emännältä. Uskon sen olevan O.K.
Aamiaisen jälkeen lähdimme  klo 10 bussilla rannoille. Nyt lippu maksoi 2 €. Jäimme aluksi tähän rantaan, syrjään rantapedeistä. Rannan nimi on Bonatsa.

Milla löysi mukavamman rannan läheltä kun kulki vähän eteenpäin. Tämän nimi on Kalamitsi. Hyvä rantataverna, kiva hiekkaranta ja paljon varjostavia tamariski-puita.

Vastarannalla näkyy Miloksen Pollonia.
Jäimme tähän koko päiväksi. Bussi lähtee täältä klo 16.50. Toim. huom. Eli sekin lähti etuajassa eli klo 16.47! Bussit lähtevät usein etuajassa Kreikassa. Kannattaa olla etuajassa myös itse jotta pääsee kyytiin.

Tavernassa oli hyvää ruokaa. Horiatiki, Millalle kalaa, jonka itse valitsi keittiössä ja  minulle moshari kokkinisto perunoilla.
Torilla ja leikkipuistossa oli paljon väkeä illalla.

Illalla kävimme vielä uudessa tavernassa, joka sijaitsee vähän syrjässä.

Nikos' Balcony. Oli siistiä ja kaunista ja ruokalistassa oli monta tyhjää kohtaa, eli valikoima ei ollut runsas. Se ei haitannut. Tarjoilija vaikutti äkäiseltä; mennä tömisteli edestakaisin aina yksi astia käsissään ja teki kolistelullaan selväksi, että tässä minä teen työtä! Siltä se minusta tuntui. Asiakkaita oli kuitenkin 5 pöydässä. Milla otti pastaa vihanneksilla ja minä tomaattipyöryköitä, mutta nälkä ei ollut. Sitten tämä suurikokoinen nainen kehtasi hätistellä kissaa pois pöydän alta lyömällä sitä kärpäslätkällä lasten silmien edessä. Mikä malli lapselle! Nyt emme jättäneet 2 euroa tippiä!
Torilla oli kummallinen tapahtuma. Kuin jokin eläkeläiskerho olisi leikkinyt Valehtelijoiden klubia laulaen. Läsnä oli paljon väkeä. Emme kuitenkaan ymmärtäneet, mistä oli kyse.
Tulimme hotelliin. Ei nukuttanut ja kun tänään keksimme, että parvekkeen ovessa onkin hyttysverkko, oli ovi auki ja aloin kuulla musiikkia torilta. Huhuilin Millan ovella, mutta ehkä hän jo nukkui. Lähdin katsomaan, onko torilla tanssia. Olihan siellä ja menin mukaan tansseihin. Kivaa oli ja musiikkia soitettiin klo  23.15 asti.

1. Olin kerran muistaakseni Naxoksella kirkossa kastetilaisuudessa. Rohkeasti menin vain sisään ja oli kyllä mielenkiintoista seurata tilaisuutta. Viimeisenä jonossa kävin jopa toivottamassa onnea ja sai hauskan puisen tyttönuken, joka kantoi pientä karkkipussukkaa. Vieläkin avaamattomana hyllyllä 😁.

2. Oli varmaan erikoinen kokemus! Täällä oli pienillä ristiäisvierailla, tytöillä ja pojilla niin suloisia juhlavaatteita! Eihän meidän ilmastossa sellaisia voi käyttää, ilman takkia ainakaan ulkona.